Aberdeen hyr ut 2100 kvm till Berns på Norrlandsgatan

Aberdeen Asset Management har tecknat avtal med Berns Group i Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Livs fastighet Sumpen 6 på Norrlandsgatan 24 i Stockholm. Berns hyr hela den 2100 kvm stora fastigheten som kommer att användas för två restauranger, bar, konferens, butik och kontor. Avtalets löptid är 20 år.

Fastigheten Sumpen 6 uppfördes 1895 och innefattar fyra våningar samt en takvåning och innergård. I gatuplan på ca 500 kvm öppnar Berns restaurang, bar och ett showroom/butik. En halv trappa upp, belägen vid innegården, öppnas ytterligare en restaurang. Båda restaurangerna kommer att följa Berns övriga koncept med högkvalitativ mat, dryck och service.

-          Berns verksamhet kommer att aktivera den här delen av Norrlandsgatan på ett mycket trevligt sätt. Vi är glada över att ha hittat en hyresgäst som bidrar så positivt både till fastigheten och till utvecklingen av området, säger Jens Linderstam, chef för Retail och fastighetsutveckling på Aberdeen Asset Management.

De övriga våningsplanen på mellan 200-500 kvm kommer att användas till konferens- och eventverksamhet.

-          Norrlandsgatan 24 är första projektet i vår expansionsplan utanför Berns klassiska byggnad vid Berzelii Park. Vår tanke är att skapa ett hus som rymmer restaurang, bar, butik och konferensmöjligheter på ytterligare ett toppläge i centrala Stockholm, säger Yvonne Sörensen VD för Berns.

Tillträde är satt till den 1 januari 2012 och Berns verksamhet på Norrlandsgatan beräknas vara igång till sommaren då innergårdens servering öppnar. Restaurang, bar och butik invigs i början av hösten 2012.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jens Linderstam
Chef retail & fastighetsutveckling, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 86 18, e-post: jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Marita Loft
Head of Real Estate Investment Management, SEB
Tel: 08-788 60 41, e-post: marita.loft@seb.se

Yvonne Sörensen Björud
VD Berns Salonger
Tel: 08-566 326 90, e-post: Yvonne.sorensen@berns.se

Lena Ellertsson
Marketing and Communications Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 73 23, e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv äger fastigheter i Sverige och London som en del av sin investeringsportfölj. I Sverige äger företaget 70 fastigheter med en total uthyrbar yta på mer än 500 000 kvm och ett totalt ungefärligt värde av ca 18 miljarder kronor. Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv har som strategi att långsiktigt äga och utveckla sina fastigheter. Därför prioriteras satsningar för en hållbar utveckling och förnyelse av fastigheterna. Som ett led i det arbetet har Aberdeen Asset Management fått förtroendet att förvalta Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Livs svenska fastighetsbestånd. Tillsammans möter vi de önskemål våra hyresgäster har och strävar efter goda och långsiktiga relationer. Vår gemensamma målsättning är att skapa goda förutsättningar för våra hyresgästers verksamhet.

Aberdeen Asset Management är ett oberoende internationellt kapitalförvaltningsföretag. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen cirka 200 miljarder kronor genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 30 miljarder kronor i Sverige.