Aberdeen hyr ut till Uppsala Universitet och InkClub

På uppdrag av Aberdeen Fastighetsfond Sverige har Aberdeen nyligen tecknat ett 10-årigt hyresavtal med Uppsala Universitet om ca 1,400 kvadratmeter att användas som tentamenssalar i fastigheten Årsta 69:1 i Fyrislund i Uppsala. Inflyttning kommer att ske under våren 2013.

Samtidigt expanderar InkClub i samma fastighet. InkClub hyr ytterligare 1,350 kvm lageryta och hyr därmed totalt 6,940 kvm i fastigheten.

Nyuthyrningar och omförhandlingar i fondens hela fastighetsportfölj hittills under 2012 uppgår till ca 15,000 kvm vilket motsvarar ca 11% av portföljens totala yta.

- Uthyrningarna ligger helt i linje med fondens investeringsstrategi, kommenterar Joakim Nordblad, fondförvaltare hos Aberdeen.

Aberdeen Fastighetsfond Sverige äger 25 fastigheter till ett värde av cirka 2 miljarder kronor i Sverige. Fastigheterna ligger i storstadsområden och regionstäder och är fördelade på kontor, butiker och logistik-fastigheter. Fonden har en value-add profil vilket innebär förädling av fastigheter genom aktiv förvaltning.

Kontaktpersoner:

Mia Salin
Asset Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 8029, E-post: mia.salin@aberdeen-asset.com

Joakim Nordblad
Fund Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 80 41, E-post: joakim.nordblad@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager, Aberdeen Asset Management
Tel 08 412 7323, E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Fastighetsfond Sverige är inte underkastad svensk fondlagstiftning eller Finansinspektionens tillsyn. Vidare har inget prospekt registrerats för fonden enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument i och med att fonden är undantagen från prospektskyldigheten.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier eller andra finansiella instrument i Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och alternativa investeringar. På fastighetssidan globalt förvaltar Aberdeen över 200 miljarder kronor. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor fördelat på ca 300 fastigheter över hela landet på uppdrag av egna fonder och externa uppdragsgivare. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.  www.aberdeen-asset.se
 * 30 september 2012