Aberdeen ingår samarbetsavtal med franska L’Etoile Properties

Aberdeen Property Investors och L’Etoile Properties har ingått ett strategiskt samarbete för att utveckla tjänster inom fastighetskapitalförvaltning för den franska fastighetsmarknaden. Genom samarbetet med en av Frankrikes ledande tillgångsförvaltare inom fastigheter stärker Aberdeen sin verksamhet på den franska marknaden som startades upp i april i år.

Samarbetet med L’Etoile properties ligger i linje med Aberdeens strategi att expandera geografiskt för att kunna erbjuda institutionella investerare tillgång till bredare internationell diversifiering. – L’Etoile Properties matchar vår verksamhet mycket väl och utgör en strategisk pusselbit i vår expansion i Europa. Vi ser fram emot ett gynnsamt samarbete och är övertygade om att det kommer att innebära stora fördelar för båda företagens uppdragsgivare. L’Etoile Properties styrka ligger i att identifiera och förvärva intressanta objekt. De har en snabbt ökande volym av fastighetstillgångar under förvaltning, säger Rickard Backlund, koncernchef i Aberdeen Property Investors. L’Etoile Properties har fastighetstillgångar under förvaltning motsvarande 11 miljarder kronor och har hittills under 2006 gjort fastighetsförvärv till ett värde av 5 miljarder kronor. – Vårt avtal med Aberdeen Property Investors ger oss ett internationellt ramverk och ytterligare verktyg för vår lokala verksamhet samt finansiella förutsättningar för framtida expansion, säger Didier Unglik, VD för L’Etoile Properties. För Aberdeens internationella uppdragsgivare innebär samarbetet att de får tillgång till intressanta investeringsmöjligheter på den franska fastighetsmarknaden. Aberdeen kan nu strukturera och lansera fastighetsfonder anpassade för franska och internationella investerare och samtidigt erbjuda lokal aktiv förvaltning genom L’Etoile Properties.