Aberdeen omförhandlar 5 000 kvadratmeter i Filmstaden i Solna

Aberdeen Fastighetsfond Sverige förlänger hyresavtalen med SF & SF Bio i kulturhistoriska Filmstaden, Solna. De nyligen tecknade avtalen omfattar totalt 5 158 kvm.

Omförhandlingen är ett viktigt led i Aberdeens strategi för film- och mediaverksamheten i området som syftar till att långsiktigt öka värdet på Aberdeens svenska fastighetsfonds fastighetsportfölj.

- Vi är mycket glada att SF & SF Bio förlängt sina avtal. Detta ger oss möjlighet att förstärka med fler verksamheter inom film och media och skapa ett starkt filmkluster i området. För närvarande sitter vi i ytterligare en mycket intressant förhandling säger Jan Bäckström, Uthyrare på Aberdeen Asset Management.

Filmstaden förvärvades år 2006 av Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Området uppfördes 1919-1920 och var dåtidens svenska motsvarighet till Hollywood. Ingmar Bergman och Greta Garbo har bland andra varit verksamma här och många av fastigheterna är av stort kulturhistoriskt värde. 2000-2001 utvidgades området ytterligare med moderna kontorslokaler.

Jens Linderstam, Chef Fastighetsutveckling och Uthyrning,
08-412 8618, jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Jan Bäckström, Uthyrare,
08–412 8022, jan.backstrom@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager,
08–4127323, lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Om Aberdeen Fastighetsfond Sverige
Aberdeen Fastighetsfond Sverige har en balanserad, väldiversifierad och aktivt förvaltad profil och är strukturerad som en öppen fond med en målvolym på upp emot 5 miljarder kronor i totalt kapital. Fondens allokeringsstrategi syftar till att generera en stabil löpande avkastning och långsiktig värdetillväxt till institutionella investerare.

Aberdeen Asset Management är en oberoende global kapitalförvaltare noterad på Londonbörsen sedan 1991. Koncernen har 30 kontor i 23 länder och över 1 800 anställda. Bolagets förvaltningsvolym uppgår till ca 2 000 miljarder kronor.
Aberdeen förvaltar cirka 250 miljarder kronor i fastighetstillgångar genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 24 miljarder i Sverige.

Den svenska fastighetsverksamheten har bytt namn till Aberdeen Asset Management Sweden AB.
Bolaget hette tidigare Aberdeen Property Investors AB.