Aberdeen Property Investors lanserar europeisk retailfond

Aberdeen har nyligen lanserat en ny fond för europeiska butiksfastigheter som riktar sig till internationella institutionella investerare. Fonden kommer att bygga upp en diversifierad portfölj med moderat belåningsgrad på europeiska marknader med goda marknadsprognoser.

Fonden kan investera i köpcentra, volymhandelsanläggningar och andra butiksfastigheter över hela Kontinentaleuropa. Initialt kommer fokus att ligga på nordvästra Europa inklusive Belgien, Frankrike, Nederländerna och Tyskland men även Norden är aktuellt för investeringar om intressanta investeringsmöjligheter uppstår.

Fonden gjorde sitt första förvärv i september i år och har i dagsläget en portfölj med ett 60-tal butiksfastigheter belägna i innerstadsområden i städer runt om i Nederländerna till ett värde av motsvarande 1,1 miljarder kronor.

Aberdeen Property Investors förvaltar sedan tidigare 40 köpcentrum i Europa till ett värde av cirka 12 miljarder kronor och har spetskompetens inom företaget för att hantera utveckling och management av retailfastigheter.

– Vår erfarenhet och expertis inom retailsegmentet kommer att komma väl till pass, dels för att identifiera fler intressanta investeringsmöjligheter till fonden och dels för att skapa en god avkastning genom aktiv förvaltning av fastigheterna, säger Thomas Holm, Vice Fondansvarig för Aberdeen European Shopping Property Fund.

Aberdeen European Shopping Property Fund är en stängd fond med en placeringshorisont på 10 år. Målvolymen för fonden är 1 miljard euro till slutet av 2009. Anmälningsperioden för fondandelar pågår nu i 36 månader och en första stängning planeras i början av 2007.