Aberdeen skapar nytt handelskvarter vid Stureplan

Stockholm får ett nytt spännande handelskvarter vid Stureplan när Aberdeen totalrenoverar SEB Trygg Livs fastighet Sperlingens Backe 30 i hörnet Sturegatan / Humlegårdsgatan. Förändringen av kvarteret gör att det populära stråket längs Biblioteksgatan och Stureplan nu förlängs upp mot Humlegårdsgatan och Östermalmstorg. Dessutom skapas 3.500 kvadratmeter förstklassiga kontorsytor med inflyttning hösten 2012.

De två nedersta våningarna blir butiker och restauranger och de övre våningarna kontor och bostäder.

Varje butik är fristående och har entré från gatan. Fastighetens fasad görs om för att skapa ett klassiskt men kommersiellt starkt uttryck. Uthyrning av butikslokalerna har påbörjats och Aberdeen för dialog med flera starka internationella varumärken som vill etablera sig i Sverige. Planerad öppning är tidig höst 2012.

”Genom renoveringen av fastigheten skapar vi nya möjligheter för handel i ett av Stockholms bästa lägen” säger Jens Linderstam, som ansvarar för retail och fastighetsutveckling på Aberdeen Asset Management.

Konceptet för det nya kvarteret vid Stureplan är en personlig handelsplats med tydlig inspiration från europeisk storstadsmiljö. Utbudet blir ett klassiskt men kompletterande alternativ till Bibliotekstan och NK.

-  ”Vår ambition är att göra kvarteret mer levande och attraktivt i en tidlös stil. Vi är mycket selektiva i arbetet med utformingen vilket tydligt kommer att prägla utbudet” fortsätter Jens Linderstam.

Totalt skapas hela 6.500 kvm kontor och butiker genom projektet. Stor vikt har lagts vid att återskapa delar av husets ursprungliga karaktär, samtidigt som det uppgraderas till modern standard.

3.500 kvm nyrenoverade kontor kommer att vara färdiga för inflyttning under hösten 2012 med sammanhängande ytor på upp till 1.300 kvm per plan. Uthyrningen av kontorsdelen påbörjas efter sommaren.

Även samtliga bostäder renoveras till modern standard, med många av de ursprungliga kvaliteterna bibehållna.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Erik Skalin
Uthyrningsansvarig, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 86 84 E-post: erik.skalin@aberdeen-asset.com

Jens Linderstam
Chef Fastighetsutveckling och retail, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 86 18 E-post: jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Marita Loft
Head of Real Estate Investment Management, SEB
Tel: 08-788 60 41 E-post: marita.loft@seb.se

Lena Ellertsson,
Marketing and Communications Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-4127323  E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Om Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv
Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv äger fastigheter i Sverige och London som en del av sin investeringsportfölj. I Sverige äger företaget 72 fastigheter med en total uthyrbar yta på mer än 500 000 kvm och ett totalt ungefärligt värde av ca 17 miljarder kronor. Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv har som strategi att långsiktigt äga och utveckla sina fastigheter. Därför prioriteras satsningar för en hållbar utveckling och förnyelse av fastigheterna. Som ett led i det arbetet har Aberdeen Asset Management fått förtroendet att förvalta Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Livs svenska fastighetsbestånd. Tillsammans möter vi de önskemål våra hyresgäster har och strävar efter goda och långsiktiga relationer. Vår gemensamma målsättning är att skapa goda förutsättningar för våra hyresgästers verksamhet.

Aberdeen Asset Management är ett oberoende internationellt kapitalförvaltningsföretag. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen cirka 210 miljarder kronor genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 30 miljarder kronor i Sverige.
www.aberdeen-asset.se