Aberdeens nye chef för svenska fastighetsverksamheten snart på plats

Aberdeen Asset Management meddelar idag att Göran Bengtsson blir ansvarig för den direkta fastighets-verksamheten i den svenska marknaden.

Göran kommer närmast från Ericsson där han varit ansvarig för globala fastighets- och lokalfrågor, först baserad i Sverige och därefter i USA. Göran är dock långt ifrån okänd på den nordiska fastighetsmarknaden. Innan Ericsson var Göran koncernchef för Northern Logistic Property ASA. Han har även en lång karriär inom GE Real Estate, senast som vice VD för Norden.

Tonny Nielsen, Head of Property Investment Management, Nordic region, kommenterar:

”Vi är mycket glada att ha rekryterat Göran som framgångsrikt lett olika bolag med koppling till fastigheter under de senaste tio åren. Aberdeen som bolag är i ett spännande skede. Dels utvecklas fastighetsmarknaden positivt i allmänna termer. Dels har vi tagit oss an Provinsfastigheter till ett värde av 2,7 miljarder kronor på uppdrag av finansiella institutioner - ett uppdrag som omfattar såväl strategisk tillgångsförvaltning som förvaltning av fastighetsportföljer och bolagsstrukturer.”

Tonny Nielsen tillägger: ”Vi rekryterar för närvarande ett antal nya medarbetare för att stärka upp organisationen och räknar med att ha alla på plats efter sommaren.”

Aberdeen förvaltar nu fastighetstillgångar till ett värde av 30 miljarder kronor i Sverige och den lokala fastighetsverksamheten i Sverige omfattar ca 100 personer. Inklusive fond-i-fond teamet och stabsfunktioner som distribution, finans, compliance etc har Aberdeen närmare 140 medarbetare i Sverige.

Göran är för närvarande baserad i Dallas. Han tillträder sin tjänst den 16 juni.

För mer information, vänligen kontakta:

Tonny Nielsen, Head of Property Investment Management, Nordic region
Tel: +45 21 430996, tonny.nielsen@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager
Tel: +46 8 4127323,
lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en oberoende global kapitalförvaltare noterad på Londonbörsen sedan 1991. Koncernen har 30 kontor i 23 länder och över 1 800 anställda. Bolagets förvaltningsvolym uppgår till ca 2 000 miljarder kronor. Aberdeen förvaltar cirka 250 miljarder kronor i fastighetstillgångar genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 30 miljarder i Sverige. Huvudkontoret för den Aberdeens fastighetsverksamhet globalt ligger i London.

Den svenska fastighetsverksamheten har bytt namn till Aberdeen Asset Management Sweden AB. Bolaget hette tidigare Aberdeen Property Investors AB.