Aberdeens Pan-Nordiska fond säljer två fastigheter i Marievik

Aberdeen Property Funds SICAV-FIS Pan-Nordic säljer fastigheterna Marievik 23 och Marievik 26 i Stockholm. Köpeskillingen är cirka 1,3 Miljarder kronor. Fastigheterna inrymmer drygt 40 000 kvm kontor. Köpare är AMF Fastigheter.

– Försäljningen av dessa två fastigheter i Marievik är ett kvitto på att Aberdeens aktiva förvaltning ger resultat. Vi har under en period på fem år sänkt vakansen från 27 % till 4,5 % med stigande hyror. Vi är glada att kunna lämna över fastigheterna till AMF för långsiktig förvaltning och ser fram emot att fortsätta vårt samarbete kring utvecklingen av framtidens Marievik. Vi koncentrerar oss nu på utvecklingen av våra fem kvarvarande fastigheter i Marievik och hoppas kunna återkomma med ytterligare färdigutvecklade kontorsfastigheter till marknaden, säger Magnus Kenning, transaktionsansvarig på Aberdeen

MAQS och Leimdörfer har varit Aberdeens rådgivare vid försäljningen.

Kontaktpersoner:

Magnus Kenning
Transaktionsansvarig, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 86 33, 070-279 33 24
E-post: magnus.kenning@aberdeen-asset.com

Eva Enochsson
Local Fund Manager, Aberdeen Asset Management
E-post: eva.enochsson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager
Tel: 08-412 73 23, 070-697 35 16
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com