Aberdeens svenska fastighetsfond tar in nytt kapital och förvärvar fastighet i Uppsala

Aberdeen Fastighetsfond Sverige har förvärvat fastigheten Årsta 69:1 i Uppsala. Säljare är Olle Olsson-bolagen som kommer att sitta kvar som hyresgäst i fastigheten, som används för logistik och kontor.

– Fastighetens läge är mycket bra och vi kommer nu att i samråd med hyresgästerna påbörja en utveckling av fastigheten, säger Magnus Kenning, Transaktionsansvarig, Aberdeen Property Investors.

Förvärvet görs efter att Aberdeen Fastighetsfond Sverige ökat sin investeringskapacitet genom ytterligare kapital från både nya och befintliga investerare.

– Under första kvartalet i år har fonden fått in 275 miljoner kronor i nytt kapital och har idag en total investeringskapacitet på 1,6 miljarder kronor. Det senaste förvärvet innebär att vi investerat ca 70 % av fondens totala kapital och vi planerar ytterligare förvärv inom kort, säger Joakim Nordblad, Fondansvarig, Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Fonden har en hög investeringstakt och en målvolym på ca 5 miljarder kronor i totalt kapital inklusive belåning. Under 2006 genomförde Aberdeens svenska fastighetsfond förvärv av 14 fastigheter för ca 1 miljard kronor.