Nya modevarumärken och ny stor restaurang vid Stureplan

I höst får Stockholm ett nytt spännande handels- och restaurangkvarter vid Stureplan när nya hyresgäster slår upp portarna i SEB Trygg Livs totalrenoverade fastighet Sperlingens Backe 30 i hörnet Sturegatan/ Humlegårdsgatan.

I förra veckan tecknades ett avtal med projektets ankarhyresgäst. Det är Sturehof som även äger Riche och Teatergrillen som skrivit ett avtal på 15 år och öppnar ett nytt restaurangkoncept på hela 1750 kvm. Dessutom öppnar Eton, Morris och Crockett&Jones flaggskeppsbutiker i fastigheten.

Det nya restaurangkonceptet är Sturehofs största etablering hittills och blir en mötesplats som innehåller både restaurang, marknad, bageri, café, orangeri mm.

- Både Sturehof och Riche är sedan länge etablerade institutioner i Stockholm. Vi valde att arbeta med deras ägare för deras spännande idéer och starka fokus på kvalité och tidlöshet. Restaurangen och de nya butikerna kommer att levandegöra fastigheten och skapa en ny mötesplats i Stockholm, säger Jens Linderstam som ansvarar för retail och fastighetsutveckling på Aberdeen Asset Management.

-Vi har under en längre tid letat rätt läge för vår nästa etablering men det var först när Aberdeen presenterade möjligheten att etablera vårt koncept i fastigheten hörnet Sturegatan/Humlegårdsgatan som alla bitar föll på plats. Vi tror mycket på denna del av city och ser fram emot att kunna öppna en fjärde restaurang i samma stil och tradition som våra tidigare under senare delen av hösten 2012, säger PG Nilsson grundare och ägare av Sturehof AB.

Aberdeen Asset Management ansvarar för koncept och uthyrning av fastigheten, och ambitionsnivån är hög.

- Vår ambition är att göra kvarteret levande och attraktivt i en tidlös stil. Inspirationen kommer från Europa och gator som Jermyn Street i London och Kronprinsensgade i Köpenhamn. Med nya hyresgäster som bl a Eton, Morris och Crockett&Jones får Stockholm ytterligare en intressant destination med starka varumärken, fortsätter Jens Linderstam.

Butikerna som planerar att öppna i början av hösten blir ett bra komplement till Bibliotekstan och NK. Varje butik är fristående och har egen entré från gatan. På våningarna ovanför finns nyrenoverade kontor till uthyrning. Förändringen av kvarteret gör att det populära stråket längs Biblioteksgatan och Stureplan nu förlängs upp mot Humlegårdsgatan och Östermalmstorg.

- Vi är mycket nöjda med projektet och utvecklingen av fastigheten samt de nya hyresgästerna. Det är glädjande att se hur projektet formats och har gett nytt liv åt en klassisk fastighet, säger Lars Kinneholm, Portfolio Manager på SEB Real Estate Investment Management.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Jens Linderstam, Chef retail & fastighetsutveckling, Aberdeen Asset Management
Tel: 070-246 21 81, e-post: jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Tomas Krywult, SEB, Head of Real Estate Investment Management
Tel: 08-763 63 29, tomas.krywult@seb.se

PG Nilsson, Sturehof, grundare och ägare
Tel: 070-558 23 23 , e-post: pg@ekstranda.se

Lena Ellertsson Marketing and Communications manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 070-324 16 40, e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Om Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv
Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv äger fastigheter i Sverige och London som en del av sin investeringsportfölj. I Sverige äger företaget 70 fastigheter med en total uthyrbar yta på mer än 500 000 kvm och ett totalt ungefärligt värde av ca 18 miljarder kronor. Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv har som strategi att långsiktigt äga och utveckla sina fastigheter. Därför prioriteras satsningar för en hållbar utveckling och förnyelse av fastigheterna. Som ett led i det arbetet har Aberdeen Asset Management fått förtroendet att förvalta Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Livs svenska fastighetsbestånd. Tillsammans möter vi de önskemål våra hyresgäster har och strävar efter goda och långsiktiga relationer. Vår gemensamma målsättning är att skapa goda förutsättningar för våra hyresgästers verksamhet.

Aberdeen Asset Management är ett oberoende internationellt kapitalförvaltningsföretag. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen cirka 210 miljarder kronor genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 30 miljarder kronor i Sverige.   www.aberdeen-asset.se