Nytt handelskvarter skapas vid Stureplan

Hösten 2012 får Stockholm ett nytt spännande handelskvarter. Fastigheten i hörnet Sturegatan/Humlegårdsgatan totalrenoveras och gör plats för åtta nya butiker som breddar utbudet runt Stureplan. Förändringen av kvarteret kommer göra att det populära stråket längs Biblioteksgatan och Stureplan förlängs upp mot Humlegårdsgatan och Östermalmstorg.

De två nedersta våningarna blir butiker och restauranger och de övre våningarna kontor och bostäder. Arbetet med att renovera och utveckla fastigheten genomförs av Aberdeen Asset Management på uppdrag av fastighetsägaren SEB Trygg Liv. Uthyrning av butikslokalerna har påbörjats och Aberdeen för dialog med flera starka internationella varumärken som vill etablera sig i Sverige. Visionen är att skapa ett nytt shopping- och restaurangområde inspirerat av Europas klassiska handelsstråk och förlänga promenaden från Biblioteksstaden och Stureplan.

-          "Genom renoveringen av fastigheten skapar vi nya möjligheter för handel i ett av Stockholms bästa lägen säger Jens Linderstam, som ansvarar för retail och fastighetsutveckling på Aberdeen Asset Management.

Konceptet för det nya kvarteret är en personlig handelsplats med tydlig inspiration från europeisk storstadsmiljö. Utbudet blir ett klassiskt men kompletterande alternativ till Biblioteksstaden och NK.

Butikerna skall ta plats visuellt och sätta sin individuella prägel på gatumiljön. Även utbudet ska präglas av de europeiska förebilderna.

-          ”Vår ambition är att göra kvarteret mer levande och attraktivt i en  tidlös stil. Inspirationen kommer från Europa och gator som Jermyn Street i London. Vi är mycket selektiva i arbetet med utformningen vilket tydligt kommer att prägla utbudet” fortsätter Jens Linderstam.

Aberdeen har även tillsammans med andra fastighetsägare drivit utvecklingen av det som idag går under namnet Bibliotekstan. I Aberdeens lokaler på Biblioteksgatan öppnar under 2011 bland annat COS sin första fullkonceptsbutik i Sverige och HUGO BOSS nya flaggskeppsbutik.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Prat PR, Johanna Strömberg, +46 (0)722 52 81 52 johanna.stromberg@prat.se

Jens LinderstamChef Fastighetsutveckling och retail, Aberdeen Asset ManagementTel: 08-412 86 18 E-post: jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager, Aberdeen Asset ManagementTel: 08-4127323  E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv äger fastigheter i Sverige och London som en del av sin investeringsportfölj. I Sverige äger företaget 72 fastigheter med en total uthyrbar yta på mer än 500 000 kvm och ett totalt ungefärligt värde av ca 17 miljarder kr. Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv har som strategi att långsiktigt äga och utveckla sina fastigheter. Därför prioriteras satsningar för en hållbar utveckling och förnyelse av fastigheterna. Som ett led i det arbetet har Aberdeen Asset Management fått förtroendet att förvalta Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Livs svenska fastighetsbestånd. Tillsammans möter vi de önskemål våra hyresgäster har och strävar efter goda och långsiktiga relationer. Vår gemensamma målsättning är att skapa goda förutsättningar för våra hyresgästers verksamhet.

Aberdeen Asset Management är ett oberoende internationellt kapitalförvaltningsföretag. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen cirka 210 miljarder kronor genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 30 miljarder kronor i Sverige.