SEB Trygg Liv förlänger förvaltningsmandat med Aberdeen

Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv har förlängt förvaltningsavtalet med Aberdeen Asset Management. Aberdeens uppdrag avseende förvaltningen av Livbolagets hela fastighetsportfölj i Sverige förlängs med ytterligare tre år.

Aberdeen har förvaltat Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Livs svenska fastigheter sedan januari 2010 då uppdraget vanns i en konkurrensutsatt upphandling. Under Aberdeens förvaltning har stor vikt lagts vid att minska portföljens vakanser med gott resultat, totalt har ca 135 000 kvm hittills hyrts ut eller omförhandlats i portföljen. Satsningar inom miljöområdet har resulterat i att fem av beståndets fastigheter har Green Building-klassificerats och ytterligare sju byggnader kommer att miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad.

Vi är mycket stolta över att ha fått fortsatt förtroende att förvalta SEB Trygg Livs fastighetsportfölj. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen med fokus på uthyrning, miljöarbete och hyresgästkommunikation, säger Jonas Lindegren, kundansvarig på Aberdeen Asset Management.

SEB Trygg Livs fastighetsportfölj har ett värde på cirka 18 miljarder kronor och består i huvudsak av kontorsfastigheter med inslag av detaljhandel i Stockholms innerstad, samt fastigheter i Göteborg, Uppsala, Malmö och Helsingborg. Portföljen omfattar 70 fastigheter på totalt cirka 520 000 kvm.

Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Aberdeen och portföljens goda utveckling. Aberdeen har kunnig personal och jag ser fram mot fortsatt samarbetet under kommande avtalsperiod, säger Tomas Krywult, Head of Real Estate Investment Management på SEB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Bengtsson, Head of Investment Management, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 8098m e-post: goran.bengtsson@aberdeen-asset.com

Jonas Lindegren, Asset Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 86 52, e-post: jonas.lindegren@aberdeen-asset.com

Tomas Krywult, SEB, Head of Real Estate Investment Management
Tel: 08-763 63 29, e-post: tomas.krywult@seb.se

Lena Ellertsson Marketing and Communications manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 73 23, e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv äger fastigheter i Sverige och London som en del av sin investeringsportfölj. I Sverige äger företaget 70 fastigheter med en total uthyrbar yta på mer än 500 000 kvm och ett totalt ungefärligt värde av ca 18 miljarder kronor. Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv har som strategi att långsiktigt äga och utveckla sina fastigheter. Därför prioriteras satsningar för en hållbar utveckling och förnyelse av fastigheterna. Som ett led i det arbetet har Aberdeen Asset Management fått förtroendet att förvalta Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Livs svenska fastighetsbestånd. Tillsammans möter vi de önskemål våra hyresgäster har och strävar efter goda och långsiktiga relationer. Vår gemensamma målsättning är att skapa goda förutsättningar för våra hyresgästers verksamhet.

Aberdeen Asset Management är en global tillgångsförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande papper, fastigheter och alternativa investeringar. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen över 200 miljarder kronor  genom fastighetsfonder och förvaltningsmandat. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor fördelat på ca 300 fastigheter över hela landet. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.
* 31 december 2011