ABF antar handlingsplan mot lustifikationer

Report this content

Efter ett beslut av förbundsstyrelsen antar ABF en ny nationell handlingsplan mot lustifikationer. Handlingsplanen gäller alla ABF-enheter i Sverige.

– I det mycket svåra läge där världen befinner sig just nu måste vi sätta ner foten mot haha, hehe och annat rent trams. Det världen behöver nu är allvar och seriositet. Självklart är det ett kontroversiellt beslut, men tydliga pekpinnar kommer alltid väcka reaktioner. Det är exempelvis en extra smärtsam process för ABF Göteborg, säger ABF:s förbundssekreterare Annica Dahl.

– Samtidigt har vår norska systerorganisation AOF redan nu på morgonen framfört sin tacksamhet för beslutet, då just norrmän varit en särskilt utsatt grupp under de år som humorn fått husera fritt i studiecirklar och kulturarrangemang, fortsätter Annica Dahl.

Handlingsplanen är framtagen i samarbete med Carl Michael Bellmans minnesfond, inom ramen för deras arbete till stöd för humorns offer. Handlingsplanen gäller alla ABF-enheter i Sverige.

Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges ledande studieförbund. Vi finns i alla landets 290 kommuner och är en lokalt förankrad mötesplats för skapande, bildning och kultur. Var du än bor i landet kan du ta del av alltifrån studiecirklar och föreläsningar till replokaler och konserter.

Taggar:

abf