Nytt ABF-projekt i Huddinge stödjer ukrainare till arbete

Report this content

I ABF:s lokaler i Huddinge får ukrainare hjälp med kurser i svenska och engelska samt andra stödinsatser för att stärka sin ställning på arbetsmarknaden. 28 personer har redan fått jobb.

– Det kommer nytt folk hela tiden till våra lokaler i Huddinge, Flemingsberg och Vårby gård. Det är målmedvetna och hårt arbetande människor som vill komma in i samhället. Vi vill öppna upp så många dörrar som möjligt för dem, säger Hani Shabanpour, verksamhetsledare på ABF Huddinge.

Förutom kurser i svenska och engelska kan nyanlända från Ukraina få hjälp med kartläggning av kompetenser samt få individuellt stöd för att söka jobb. Deltagarna får även ta del av föreläsningar i exempelvis CV-skrivande. Projektet pågår fram till augusti och man har hittills nått hundratals deltagare. 28 personer har redan fått jobb.

– Ett jobb är nyckeln till en bra start som nyanländ. Det leder till försörjning, språkträning och ett utökat socialt nätverk. Men den nyanlände är även en stor tillgång för Stockholm och Sverige. Jag hoppas att fler arbetsgivare i Stockholmsområdet får upp ögonen för våra deltagare, säger Hani Shabanpour.

Under 2023 genomförs det nationella Care for U-projektet runtom i Sverige där lokala ABF-enheter sammanför nyanlända från Ukraina med olika samhällsaktörer för att stärka deras möjligheter till arbete.

Dennys Bello
E-post: dennys.bello@abf.se

Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges ledande studieförbund. Vi finns i alla landets 290 kommuner och är en lokalt förankrad mötesplats för skapande, bildning och kultur. Var du än bor i landet kan du ta del av alltifrån studiecirklar och föreläsningar till replokaler och konserter.

Taggar: