ABGSC rådgivare i den första gröna börsintroduktionen

Report this content

Scandinavian Biogas är det första bolag som noterar aktier med 100 procent mörkgrön klassificering (Dark Green Shading) från Cicero, den ledande leverantören av oberoende hållbarhetsbedömningar av företag.

Scandinavian Biogas är en ledande producent av biogas i Norden. Bolaget säljer förnybar energi baserad på komprimerad biogas och flytande biogas. Idag noterades Scandinavian Biogas på Nasdaq First North Premier Growth Market. ABG Sundal Collier ("ABGSC") agerade rådgivare i samband med börsintroduktionen som Sole Global Coordinator och Sole Bookrunner.

”ABGSC har emitterat flertalet gröna obligationer, men aldrig tidigare har någon noterat aktier med mörkgrön klassificering på en handelsplats. Det här är den första, men jag är säker på att det inte är den sista. Scandinavian Biogas skickar en tydlig signal till marknaden att grön finansiering inte bara lämpar sig på lånemarknaden utan även på aktiemarknaden. Investerare letar i ökad omfattning efter gröna investeringar eftersom det reducerar risk. Att investera i gröna aktier är ett säkert sätt att öka ESG-exponeringen i en aktieportfölj, säger Jonas Ström, vd för ABGSC.

Cicero är en ledande leverantör av oberoende utvärderingar av gröna obligationer för att fastställa dess miljömässiga bärkraft.  På senare tid har Ciceros metoder även använts för att utvärdera aktier. Scandinavian Biogas är det första bolag som får 100 procent mörkgrön klassificering, den högsta klassificeringen från Cicero, med hänsyn till bolagets intäktskällor och investeringar.

”Scandinavian Biogas bedriver verkligen en förnybar verksamhet. Noteringen på Nasdaq First North Premier Growth Market möjliggör för en bredare ägarbas och ger tillgång till kapitalmarknaden. Jag är övertygad om att den mörkgröna graderingen från Cicero bidrog till det höga intresset från investerare i samband med börsintroduktionen”, säger Göran Persson, styrelseordförande i Scandinavian Biogas.

I samband med börsintroduktionen har Scandinavian Biogas genomfört en så kallad private placement till ett värde av 586 miljoner SEK. Länsförsäkringar, Skandia Fonder och Handelsbanken Fonder har agerat cornerstone-investerare i transaktionen.

För ytterligare information:
Jonas Ström, VD: +46 8 566 294 68