ABG Sundal Colliers aktieanalys högst rankad

– Bäst på nordiska aktier i Institutional Investors undersökning

ABG Sundal Collier har under senaste året klättrat till första från tredje plats i den ansedda tidningen Institutional Investors omfattande europeiska ranking för 2013 gällande nordisk aktieanalys. Investmentbankens analysteam som leds av Karl Berglund lyckades pricka in flera av fjolårets kursvinnare bland annat som en följd av ökad analysbevakning på nordiska bolag.

Institutional Investor publicerar årligen en ranking över världens bästa analytiker på investmentbanker. Den är baserad på en omfattande europeisk undersökning bland aktieförvaltare.

– Vi har under en längre tid lagt stora resurser på vår analys. Det är en hörnsten i vårt erbjudande till våra kunder, säger Knut Pedersen, chef för ABG Sundal Colliers kontor i Stockholm och global head of markets.

ABG Sundal Collier har 33 analytiker på kontoren i Stockholm, Oslo och London som täcker 230 bolag på de nordiska börserna.

– Vår analys är mycket idé-driven och är långsiktigt inriktad, vi har till skillnad mot många andra ökat på antalet bolag för analysbevakning. Rekommenadionsmässigt har vi till exempel legat rätt när det gäller kursutvecklingen i SEB, Volvo samt vändningen i Nokia, vilket varit uppskattat bland kunderna, säger Karl Berglund, global head of research på ABG Sundal Collier.

För ytterligare information kontakta:

Karl Berglund, global head of research ABG Sundal Collier, tel +46 8 566 286 47

Knut Pedersen, global head of markets ABG Sundal Collier, tel +46 8 566 286 62