• ABionova/

ABioNova, bioenergiföretag med framgångar i USA, utsågs till Årets äventyrare av Business Region Göteborg

Report this content

Det svenska bioenergiteknikföretaget ABioNova, som marknadsför och säljer pelletspannor i USA, utsågs igår till Årets äventyrare under Business Region Göteborgs inspirationsdag för regionens små och medelstora företag. Utmärkelsen Årets äventyrare går till ett företag som har varit särskilt modigt och kreativt under året.
– Vi har på kort tid byggt upp en verksamhet med produktion i USA, som är en mycket stor men också ung marknad när det gäller bioenergi, säger Per Carlsson vd för ABioNova.

ABioNova bildades 2008 av göteborgaren Per Carlsson, som har lång erfarenhet av att arbeta med bioenergiteknik och pelletspannor för i första hand kunder som kommunala energibolag, skolor, bostadsbolag, bostadsrättsföreningar och industrier. Företaget har sin bas i Lerum och Onsala samt i Saint Louis Park i Minnesota.

Pelletspannorna har anpassats efter de mycket stränga amerikanska säkerhetskraven på tryckkärl och styrutrustning.
– Konverteringen av våra produkter till olika amerikanska krav har inneburit en lång etableringstid men nu i år har vi kommit igång med tillverkningen och efter det sålt tio anläggningar. Vi räknar med att dubbla antalet under nästa år. Framtiden ser mycket ljus ut, säger Per Carlsson.

ABioNovas pelletspannor marknadsförs och distribueras av företaget Woodmaster med återförsäljare i 34 delstater i USA och fyra provinser i Kanada.
– Möjligheterna till utveckling är mycket stora och marknaden för miljövänliga, lättskötta och ekonomiskt fördelaktiga pelletspannor växer, säger Per Carlsson, som även ägnar en stor del av sin tid åt att utbilda och föreläsa på området.

På sin väg mot etablering har ABioNova och Per Carlsson fått stöd och hjälp av Biobusiness Alliance of Minnesota, en organisation som arbetar för att utveckla bioenergibranschen i Minnesota.
– Per Carlsson har närmat sig den amerikanska marknaden på ett idealiskt sätt. Han har tagit tid på sig för att lära känna marknaden och skapat goda relationer. Han har tagit med sig både teknik och kunskap till USA som ligger långt efter Sverige när det gäller användning av bioenergi, säger Dale Wahlstrom, vd för Biobusiness Alliance of Minnesota.

Juryns motivering till Årets äventyrare: ”Abionova hade modet att satsa på en av de svåraste marknaderna - USA. De exporterar svenskt miljökunnande till en omogen marknad och genom att tänka ”system” snarare än ”produkt” har företaget skapat en infrastruktur för biobränsle i USA.”

För mer information, kontakta gärna:
Per Carlsson, ägare och vd för ABioNova, tfn +1 320 295 0920/+46 736 42 55 89, per.carlsson@abionova.se

ABioNova säljer pelletspannor med styrsystem i effektområdet 100-2000 kW. Pelletspannorna för den amerikanska marknaden tillverkas i USA av ABioNova och distribueras och marknadsförs av Woodmaster i Minnesota. Kunderna är skolor, sjukhus, energileverantörer, bostadsbolag, bostadsrättsföreningar, industriföretag med flera. ABioNova marknadsför och säljer även flis- och pelletspannor samt styrsystem på den svenska marknaden.

Taggar: