• ABionova/

Sveriges ambassadör Jonas Hafström inviger "svensk-amerikansk" pelletsanläggning i Wolf Ridge i Minnesota

Report this content

Abionova har nöjet att bjuda in media till den högtidliga invigningsceremonin.

Abionovas vd, Per Carlsson, har byggt upp en verksamhet i USA för tillverkning och försäljning av pelletspannor. Företaget har sin bas i Lerum och Onsala samt i Minneapolis i Minnesota.

– Det kommer att bli en invigning med pompa ståt som också blir ett officiell erkännande av vår satsning i USA, säger Per Carlsson.

Vad:  Officiell invigning/Ribbon-cutting ceremony av Abionovas första USA-tillverkade pelletspannor.

När:  Fredagen den 29 juni klockan 11.00. Efter själva invigningsceremonin finns möjlighet till intervjuer.

Var:  Wolf Ridge Environmental Learning Center, 6282 Cranberry Road, Finland Minnesota USA

På plats är:
Per Carlsson
, Abionovas ägare och vd
Jonas Hafström, Sveriges ambassadör i USA,
Dale Wahlstrom, CEO The BioBusiness Alliance of Minnesota
Chuck Gagner, President/CEO Woodmaster (Woodmaster, som marknadsför och distribuerar Abionovas pelletspannor i 34 delstater i USA och i stora delar av Kanada)

Anmälan och information: Anders Grönvall, tfn +46 708 900 905, anders.gronvall@abionova.se

De två pannorna som nu invigs i Wolf Ridge är på 300 kW respektive 650 kW och värmer bland annat upp klassrum, restaurang, bibliotek, hörsalar, sovsalar och en administrationsbyggnad. Wolf Ridge är ett av USA:s ledande center för miljöutbildning. De båda pannorna används också i undervisningen som exempel på en modell för förnyelsebar energi.

Under 2012 kommer Abionova att tillverka och installera ytterligare mellan 20 och 30 anläggningar.
– Intresset är mycket stort, inte bara från USA utan även från Kanada och Mexiko, säger Per Carlsson, som även utbildar och föreläser på området.

Abionova säljer pelletspannor med styrsystem i effektområdet 100-2000 kW. Pelletspannorna för den amerikanska marknaden tillverkas i USA av Abionova och distribueras och marknadsförs av Woodmaster i Minnesota. Kunderna är skolor, sjukhus, energileverantörer, bostadsbolag, bostadsrättsföreningar, industriföretag med flera. Abionova marknadsför och säljer även flis- och pelletspannor samt styrsystem på den svenska marknaden.

Taggar:

Snabbfakta

Det svenska bioenergiteknikföretaget Abionova, som tillverkar och säljer pelletspannor i USA, går mot ett framgångsrikt 2012 på den amerikanska marknaden. Fredagen den 29 juni inviger Sveriges ambassadör i USA, Jonas Hafström företagets första USA-tillverkade pelletspannor, på Wolf Ridge utbildningscenter i nordöstra Minnesota.