Analysguiden: Med patienten i fokus

Det första halvåret av 2021 förväntas bli händelserikt för Abliva. Lyckas man genomföra en framgångsrik kapitalanskaffning för att kunna starta en registreringsgrundande studie ser vi stor potential i bolagets projekt.

Fokus på sällsynt sjukdom

Abliva har under en längre tid ökat sitt fokus på ett område med stort medicinskt behov, primära mitokondriella sjukdomar. Dessa sjukdomar utgörs av ett spektrum av sällsynta tillstånd, som är framkallade av medfödda genetiska förändringar. I dagsläget finns ingen varaktig bot för patienter med en primär mitokondriell sjukdom, vilket gör att Abliva inriktar sig mot ett område med stort behov av nya mediciner.

Intensivt år väntar KL1333-projektet

Under första kvartalet nästa år räknar Abliva med att rapportera resultat från fas 1b-delen i sin pågående studie på åtta sjuka patienter med substansen KL1333. I ett första skede kommer bolaget att redovisa data på substansens säkerhet, åtföljt av resultatet för hur olika biomarkörer och patienternas egna skattningar utvecklas under behandlingen. Efter dessa milstolpar räknar bolaget med att före halvårsskiftet ansöka i USA och Europa om att få starta en fas 2/3- studie, som vi uppskattar kommer att inkludera cirka 150 patienter. 2021 ser därmed ut att bli ett intensivt år för bolaget med ett nyhetsflöde som har potential att vända den svaga kursutvecklingen.

Värdering av KL1333 på 1,6 kronor/aktie

Abliva-aktien har haft en ojämn trend under de senaste tolv månaderna efter att ha slagit i botten i februari vid meddelandet om den senaste nyemissionen. I väntan på att bolaget klargör sina planer för finansieringen av sin kommande studie tror vi att ett positivt nyhetsflöde om KL1333 under nästa år skapar förutsättningar för en återhämtning av aktiekursen. Ett möjligt scenario är att bolaget efter en nyemission kan stå färdigt att starta en avgörande registreringsgrundande studie redan vid nästa årsskifte.

Baserat på Ablivas beräkningar av storleken på målgruppen för KL1333 tror vi att bolagets potentiella marknad uppgår till 1,8 miljarder USD. I vårt huvudscenario har KL1333 potential att nå en försäljning på 1,1 miljarder dollar. I en risk-justerad värdering av KL1333, men hänsyn tagen till bolagets behov av nytt kapital, landar vår värdering av projektet på 1,6 kronor per aktie. Denna nivå förutsätter att bolaget anskaffar 350 miljoner kronor strax under nuvarande kursnivåer för att kunna starta en registreringsgrundande studie.

Läs hela analysen här.