BioStock: NeuroVive Pharmaceutical byter namn till Abliva

Under hösten 2019 skärpte Lundabolaget NeuroVive Pharmaceutical sitt fokus. Man beslutade om en strategisk satsning på sina projekt inom primära mitokondriella sjukdomar medan övriga projekt sattes åt sidan. Som ett led i omställningen kom igår beskedet att bolaget nu har bytt namn från NeuroVive Pharmaceutical till Abliva.

Läs hela artikeln på biostock.se:

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se

Om oss

Abliva AB är ett ledande företag inom mitokondriell medicin med ett projekt i klinisk fas I (KL1333) för långtidsbehandling av primär mitokondriell sjukdom och ett projekt, som förbereds för kliniska prövningar (NV354), för behandling av primär mitokondriell sjukdom med komplex I-dysfunktion. NeuroSTAT för traumatisk hjärnskada är klar att gå in i en klinisk fas II-effektstudie. Forskningsportföljen omfattar också tidiga projekt. Ablivas ambition är att ta läkemedel för sällsynta sjukdomar genom den kliniska utvecklingsfasen och hela vägen till marknad med eller utan partners. För TBI- och NASH-projekten är målet att ingå strategiska partnerskap. En undergrupp av molekyler inom NVP015-projektet utlicensierades 2018 till Fortify Therapeutics, ett BridgeBio-bolag, för utveckling av lokal behandling av Lebers hereditära optikusneuropati (LHON). Abliva är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: ABLI).

BioStock: NeuroVive Pharmaceutical byter namn till Abliva