Organisationsförändringar inom Alfred Berg Fondkommission AB

Report this content

Organisationsförändringar inom Alfred Berg Fondkommission AB Alfred Berg och ABN AMRO inför en ny managementstruktur i Norden. Målet är att skapa en effektivare organisation som ger kunderna ytterligare fördelar av ABN AMRO:s internationella nätverk och Alfred Bergs starka lokala närvaro. Mot denna bakgrund har Ulf Strömsten, i samråd med koncernchef Robin Ahlström, överenskommit om att lämna Alfred Berg, och posten som VD i Alfred Berg Fondkommission AB och Nordic Head of Equities, från årsskiftet. Nuvarande aktiechefen, Björn Sandberg, fortsätter som ansvarig för Equities i Sverige. Han kommer att rapportera till European Head of Equities ABN AMRO, Giles Fitzpatrick, och till VD för Alfred Berg Fondkommission AB. Robin Ahlström kommer förutom sin nuvarande roll som koncernchef också att bli VD för Alfred Berg Fondkommission AB för att ytterligare markera vikten av den svenska verksamheten. I enlighet med Alfred Bergs och ABN AMRO:s målsättning har ett antal nyckelrekryteringar nyligen genomförts. Jan Petter Sissener ny aktiechef i Norge. Søren Førgaard ny chef för Danish Trading Desk. Sedan i höstas är Thomas Åkerman ansvarig för Corporate Finance i Sverige och har på kort tid gjort viktiga nyrekryteringar. Henrik Ekberg, tidigare Salomon Smith Barney, och Henrik Flygar, tidigare Goldman Sachs, har anställts. -Med en ny managementstruktur och viktiga nyrekryteringar på plats är Alfred Berg väl positionerad för att kunna utnyttja nya affärsmöjligheter, säger Robin Ahlström. -Alfred Berg har idag en solid plattform med stor potential för framtiden. Vi vill tacka Ulf Strömsten för de viktiga insatser han gjort för Alfred Berg, avslutar Robin Ahlström. Alfred Berg är den nordiska investmentbanken inom ABN AMRO, en av världens ledande banker, med verksamhet inom värdepappershandel, analys, corporate finance och kapitalförvaltning. Alfred Berg är representerat på de nordiska finansmarknaderna och erbjuder en kombination av lokal expertis och heltäckande global service För ytterligare information: Robin Ahlström, koncernchef Alfred Berg 08-723 58 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/16/20021216BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/16/20021216BIT00430/wkr0002.pdf