ABN AMRO bidrar till att stärka barnens röst i världen

The World´s Children´s Prize for the Rights of the Child (WCPRC) tar idag, i samband med målgången i Volvo Ocean Race i Göteborg, emot ett bidrag på 150 000 kronor från ABN AMRO Bank genom stiftelsen ABN AMRO Foundation. I år röstade 3,8 miljoner barn av alla nationaliteter fram de främsta förkämparna för barns rättigheter i världen. Bakom denna växande barnrätts- och demokratirörelse, som nu involverar över 15 000 skolor med 10 miljoner elever i 80 länder, ligger den svenska organisationen Barnens Värld.

- Detta är ett välkommet bidrag till vår verksamhet, säger Magnus Bergmar, skapare av och VD för WCPRC och Barnens Värld. Antalet barn som är med och röstar har ökat kraftigt ända sedan vi satte igång år 2000. För varje år blir detta ett större projekt. Nu är barn i många av de länder där ABN AMRO Bank finns medvetna om och engagerade i barns rättigheter genom WCPRC. Genom ”Barnens Nobelpris”, som WCPRC ofta kallas, lär sig barnen om sina rättigheter och deltar i en världsomröstning, som utser personer som gjort enastående insatser för barns rättigheter. ”Barnens Nobelpris” vilar på FN:s konvention om barnets rättigheter och den process som leder fram till världsomröstningen har sedan starten 2000 vuxit till att bli världens största årliga utbildning för barn om barnets rättigheter, demokrati och globalt kompisskap. - När företag flyttar sin produktion till låglöneländer har de ett ansvar för att se till att arbetsvillkoren i fabrikerna blir drägliga – och inte minst att se till att barn inte utnyttjas. Jag arbetar varje dag med att ställa krav på företagen vi investerar i när det gäller de här frågorna. När också barnen själva börjar kräva sin rätt kan globaliseringens avigsidor motverkas, kommenterar Sasja Beslik, etikanalytiker inom ABN AMRO Kapitalförvaltning i Sverige. ABN AMRO Foundation är en juridiskt oberoende stiftelse med ett årligt bidrag från ABN AMRO Bank. ABN AMRO Foundation arbetar för att långsiktigt stärka lokala initiativ och gemenskaper på de platser där banken verkar. Stiftelsen har gett bidrag till lokala välgörenhetsorganisationer i alla hamnar som båtarna anlänt till under Volvo Ocean Race. ”Vi ser det som ett uttryck för ABN AMROs engagemang i hållbar utveckling”, säger Sandra Kingma, ansvarig för ABN AMRO Foundation. ABN AMRO Bank, med huvudkontor i Amsterdam, är en ledande internationell bank med över 100 000 anställda i 60 länder. Den 16 juni 2006 bytte den svenska verksamheten inom investmentbanken Alfred Berg namn till ABN AMRO. Alfred Berg har ägts av ABN AMRO sedan 1995. Namnbytet är en naturlig följd av en ökad efterfrågan på internationell kompetens i kombination med kunskap om svenska förhållanden. Att samla hela kunderbjudandet under ett och samma varumärke leder till en ökad tydlighet, och visar att den svenska verksamheten ingår i en internationell koncern. ABN AMRO Bank har deltagit i och vunnit Volvo Ocean Race 2005-2006.