Investera i Open End certifikat Balkan och ta del av nya Europas tillväxt

Idag noteras Open End certifikat Balkan på Stockholmsbörsen och därigenom öppnas möjligheten att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt få exponering mot de största bolagen på Balkan.

Det har tagit mindre än 20 år för länderna på Balkanhalvön att lämna krig och kommunism bakom sig för att nu vara på väg att integreras med EU. Slovenien anslöts till EU 2004 och Rumänien och Bulgarien blev medlemmar i januari 2007. Kroatien ligger för närvarande i förhandlingar om medlemskap. Den ekonomiska utvecklingen på Balkan har tidigare bromsats av konflikter men i takt med att regionen närmar sig EU försvinner allt fler av dessa hinder. Länderna har dock fortfarande en relativt lång väg att gå för att komma upp i samma levnadsstandard som resten av Europa.

- Länder som Spanien och Irland har gynnats oerhört av medlemskap i EU och gått från relativ fattigdom till välstånd på kort tid. Många anser att de nya EU-medlemmarna i Sydösteuropa kommer att göra en liknande resa säger Niklas Åkerfelt, ansvarig för strukturerade produkter i Norden.

Open End certifikat Balkan har en årlig förvaltningsavgift på 1,25 % och följer utvecklingen av SETX Index (South East Europe Traded Index) som omfattar bolag från Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien samt till en liten del Serbien. Certifikatet har ingen fastställd löptid och handlas i realtid på börsen precis som aktier via banker och nätmäklare. Mer information finns på www.abnamromarkets.se.