Investera i Turkiet – ett land på tröskeln till EU

Report this content

Nu öppnas möjligheten för investerare att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt investera på den turkiska marknaden. ABN AMRO Open End Certifikat Turkiet noteras på Stockholmsbörsen idag och ger en bred exponering mot bolag i ett land som med EU-medlemskap i sikte genomfört en mängd reformer.

Efter AKP-partiets valseger 2002 har Turkiets premiärminister Erdogan fört en ekonomiskt liberal politik med omfattande reformer. En av hörnstenarna i landets ekonomiska omvandling har varit att bekämpa inflationen. Under 2001 var inflationen över 50 procent, men den har därefter sjunkit för att sedan 2004 ha stabiliserats under 10 procent. Reformarbetet avspeglar sig även i Turkiets BNP som under 2006 växte med över fem procent för femte året i rad. AKP vann valet även i juli 2007 och den stora börsuppgången direkt efter valsegern antyder att marknaden ser positivt på ytterligare en mandatperiod med Erdogan som premiärminister.

I maj 2006 började olja flyta i världens näst längsta oljepipeline, Baku-Tblisi-Ceyhan, som ska transportera en miljon fat olja om dagen från oljefälten i Azerbadjan till en oljeterminal i Ceyhan vid Turkiets Medelhavskust. Nu planeras även en förlängning av pipelinen under Kaspiska havet för att ansluta den till oljefälten i Kazakstan. I mitten av augusti 2007 skrevs ett avtal mellan Turkiet och Iran om att sälja naturgas från Iran till Europa via Turkiet. Turkiet erbjuder därmed Europa en möjlighet att komma ifrån beroendet av Ryssland som olje- och naturgasleverantör.

- Turkiet står på tröskeln till EU och certifikatet sammanför EU-regionen med våra tidigare emitterade certifikat på Ryssland, Kazakstan och Mellanöstern. Vårt nya certifikat på Turkiet knyter dessutom ihop fördelarna med Open End certifikat på ett mycket bra sätt: avkastning, kostnadseffektivitet och transparans, säger Niklas Åkerfelt, ansvarig för strukturerade produkter i Norden. Jag rekommenderar investerare att jämföra Open End certifikat som sparform med till exempel fonder.

ABN AMRO Open End certifikat Turkiet har en årlig förvaltningsavgift på 1,25% och följer utvecklingen av Dow Jones Turkey Titans 20 Total Return Index som består av de 20 största och mest likvida bolagen på Istanbul Stock Exchange. Indexet är ett kapitalviktat totalavkastningsindex uttryckt i TRY (turkiska lira). Mer information finns på www.abnamromarkets.se.