Mellanöstern - mer än bara oljerikedomar

ABN AMRO noterade nyligen Open End certifikat på tillväxtmarknaderna Ukraina, Pakistan samt Vietnam och nu utökas sortimentet med Open End certifikat Mellanöstern. Från och med tisdag 18 september är det möjligt för alla typer av investerare i Sverige att på ett enkelt sätt ta del av den kommande utvecklingen i Mellanöstern.

Mellanöstern har de senaste åren upplevt ett ekonomiskt uppsving. En del av förklaringen är de stora oljerikedomarna men grunden till en stabil tillväxt har även skapats av investeringar i infrastruktur, ekonomiska reformer och en stigande levnadsstandard. Fortsatt höga oljepriser gör att länderna i Mellanöstern kan investera i syfte att diversifiera sina ekonomier. Regionala företag inom sektorer som finans, transport, teknologi och fastighet har påverkats positivt av dessa investeringar

Att investera i Mellanöstern har varit ett bra sätt att diversifiera sin aktieportfölj. Mätt över en treårsperiod till och med augusti 2007 var korrelationen mellan ABN AMRO Middle East Total Return Index och ledande index som S&P 500, MSCI World Index och MSCI Emerging Markets Index nära noll. Under börsturbulensen sommaren 2007 när MSCI World Index gick ned med 9,5% från mitten av juli till mitten av augusti så gick ABN AMRO Middle East Total Return Index bara ned med 2,8%.

- Mellanöstern är en mycket intressant region både ur ett direkt investeringsperspektiv och ur ett kvantitativt diversifieringsperspektiv, samtidigt som det är en av de svåraste regionerna att få tillgång till. Det finns ett fåtal Mellanösternfonder men dessa karaktäriseras ofta av mycket höga kostnader och ger sällan en bred exponering över länderna i regionen, säger Niklas Åkerfelt, ansvaring för strukturerade produkter i Norden. Genom denna produkt erbjuder vi nu en mycket kostnadseffektiv och bred exponering över regionen för såväl institutionella aktörer som privatinvesterare direkt på Stockholmsbörsen, fortsätter Åkerfelt.

ABN AMRO Open End certifikat Mellanöstern följer utvecklingen av ABN AMRO Middle East Total Return Index som består av bolag från Qatar, Kuwait, Förenade Arabemiraten, Egypten, Oman och Libanon. Indexet beräknas av Standard & Poor’s utifrån en unik indexmetodologi som utvecklats av ABN AMRO. Mer information finns på www.abnamromarkets.se.