• ABN AMRO/

Unikt certifikat följer bolag som bekämpar växthuseffekt - noteras på Stockholmsbörsen idag

ABN AMRO lanserar idag Open End certifikat Hållbar miljö på den svenska marknaden. Certifikatet följer utvecklingen på ABN AMRO Climate Change & Environment Total Return Index, som är det första indexet i sitt slag i världen. Indexet inkluderar bolag som arbetar med att motverka klimatförändringarna.

ABN AMRO Climate Change & Environment Total Return Index eftersträvar att identifiera de bolag som förväntas ha de bästa förutsättningarna att bidra till att bekämpa klimatförändringarna.
Indexet är dynamiskt och innehåller 30 bolag inom tre olika områden: 1. företag vars teknik kan bidra till en minskning av koldioxidutsläppen genom ökad användning av förnyelsebar energi 2. teknik för rening av jord och vatten genom återvinnings- och avfallshantering 3. produktion av katalysatorer för att minska utsläppen av växthusgaser. Indexet ska alltid innehålla de 4 bolag med det högsta marknadsvärdet i varje sektor.

- Helt klart kommer vi i framtiden att se stora investeringar i bolag som arbetar med att minska koldioxidutsläppen, och företag inom denna sektor har en stor potential, säger Niklas Åkerfelt, ansvarig för strukturerade produkter i Norden. Hållbar miljö lanserades nyligen i Asien och Centraleuropa och har rönt mycket stor uppmärksamhet. Jag är glad att svenska investerare nu får möjlighet att investera i denna framtidssektor. Open End certifikat ger en enkel tillgång till bolag som tidigare inte varit så lättåtkomliga för privatpersoner.

Privatpersoner kan handla ABN AMRO-certifikat precis som aktier genom sin egen nätmäklare, fondkommissionär eller bank. Med Open End certifikat menas att löptiden är ”öppen”, dvs det finns inte någon fastställd löptid utan investeraren kan besluta exakt när han vill avyttra investeringen. Open End certifikaten kan också köpas valutasäkrade så att man slipper den valutarisk som brukar vara förknippad med utländska investeringar.