ABSOLUT FIRAR REGNBÅGSFLAGGANS 30-ÅRSJUBILEUM – ABSOLUT COLORS HEDRAR MÅNGFALD OCH INDIVIDUALITET

Regnbågsflaggan fyller 30 år och ABSOLUT är med och firar med ett särskilt initiativ - ABSOLUT COLORS. ABSOLUT COLORS är ett nytt skal inspirerat av regnbågsflaggan, som släpps i begränsad upplaga. Skalet är ett giftpack till flaskan och finns från den 15 juli på Systembolaget i Sverige. ABSOLUT VODKA är känd som en av de första konsumentprodukterna att stödja LGBT-rörelsen (Lesbian, Gay, Bisexual och Transgender/Transexual) sedan tidigt 1980-tal.

– ABSOLUT COLORS bygger på vår varumärkeshistoria som alltid har uppmuntrat folk att vara sig själva, säger Nina Gillsvik, internationell varumärkesdirektör för ABSOLUT på V&S Absolut Spirits. För nästan trettio år sedan, bestämde vi oss för att dra vårt strå till stacken genom att stödja individens rättigheter. I dag kan vi se tillbaka på den tiden med stolthet. För oss är ABSOLUT COLORS ett naturligt sätt att fortsätta inspirera individer till att bekänna färg och vara stolta över vad de står för.

ABSOLUT COLORS COCKTAIL COLLECTION
Förutom det specialdesignade skalet kommer ABSOLUT COLORS-initiativet att innefatta en drinkbok – ABSOLUT COLORS COCKTAIL COLLECTION. Boken är en guide med drinkar baserade på regnbågens sex färger och kommer att finnas till försäljning i begränsad upplaga hos utvald samarbetspartner där vinsten kommer att gå till välgörande ändamål.

– Bara ett fåtal konsumentvarumärken har gjort en betydelsefull insats, säger Gilbert Baker, regnbågsflaggans skapare. Sett från mitt perspektiv kan ABSOLUT vara stolt över att vara en av de få som ställt upp för homosexuellas rättigheter. Det gläder mig att detta stöd fortsätter och jag hoppas att ABSOLUT COLORS uppmuntrar folk att visa sin sanna personlighet.

År 1978 designade och tillverkade Gilbert Baker från San Francisco en flagga med sex ränder i alla regnbågens färger. Denna kom att bli en symbol för homosexuella och lesbiska gruppers stolthet. Flaggan är i dag erkänd av internationella sammanslutningen för flaggtillverkare och används vid Pride-festivaler i hela världen. Nu finns flaggan även som flaska.

ABSOLUT COLORS kommer att släppas på Systembolaget i en begränsad upplaga om 90 000 skal den 15 juli och finns så länge lagret räcker.

För mer information kontakta: Cecilia Fråhn, V&S Absolut Spirits, cecilia.frahn@vinsprit.se, tel: 08 744 74 60. För bilder kontakta Josefin Udén, Jung, 070 716 79 78, josefin@jungrelations.com.

Till redaktionen:
- Globalt har 311 000 skal beställts inför ABSOLUT COLORS kampanj. Så många konsumenter som möjligt som vill fira regnbågsflaggan och LBGT-rörelsen ska kunna få tag på ett exemplar.
- ABSOLUT COLORS skal kommer att finnas på utvalda marknader från maj 2008.
- Regnbågsflaggans färger och kapitlen i ABSOLUT COLORS COCKTAIL COLLECTION går i violett, blått, grönt, gult, orange och rött. Färgerna står för anda, frid, natur, solsken, läkedom och liv.
- Under de senaste 25 åren har ABSOLUT investerat mer än 20 miljoner dollar i LGBT-grupperna. En del av dessa marknadsföringsmedel stödjer LGBT-organisationer och evenemang såsom GLAAD Media Awards, 25-årsfirandet av regnbågsflaggan och Gay Games. ABSOLUT har även stött olika samhällscentra för homosexuella och lesbiska, filmfestivaler och Prideparader.
- ABSOLUT COLORS har utvecklats tillsammans med reklambyrån Family Business (förpackning), Great Works (digitala media) och Jung Relations (PR).
- ABSOLUT COLORS COCKTAIL COLLECTION har tryckts i en begränsad upplaga och finns på utvalda marknader från maj 2008.