Konstantin Grcic designar ny glasserie för ABSOLUT VODKA

I dag klockan 15.00 har ABSOLUT GRCIC Sverige-premiär på Nordiska Galleriet i Stockholm. Den nya serien drinkglas från ABSOLUT VODKA är baserad på en tidlös design och är resultatet av ett samarbete med en av världens mest erkända och innovativa industridesigners, tyske Konstantin Grcic. Dagen till ära finns Konstantin Grcic på plats i Stockholm för att berätta om glasens design och hur den förhåller sig till den berömda ABSOLUT flaskan.

Konstantin Grcic föddes i München 1965. Efter examen från Royal College of Art i London, återvände han till sin hemstad för att starta designstudion KGID. Succéerna med lampan MAYDAY och stolen ONE gav honom snabbt ett erkännande som en av vår tids mest spännande designers. Grcic har tilldelats ett stort antal utmärkelser och har arbetat med ledande designföretag som Muji, Krups, Magis, Flos och Plank. Att lägga ABSOLUT till den listan var inget svårt beslut, samarbetet är också första gången Konstantin Grcic arbetar med ett dryckesföretag.

– ABSOLUT har etablerat starka värden ända sedan början och sedan konsekvent och kontinuerligt byggt vidare på dem. De har en stark känsla för design, ett unikt och progressivt sätt att säga saker. Detta övertygade mig om att vi kunde göra någonting sofistikerat, att glasen inte behövde skrika ut ett budskap högljutt – det är därför samarbetet med ABSOLUT har varit så tilltalande för mig, säger Konstantin Grcic.

ABSOLUT GRCIC har inspirerats av den legendariska formen på ABSOLUT VODKA flaskan. Utan att di-rekt hänvisa till, eller konkurrera med, flaskan ville Konstantin fånga det distinkta uttrycket i flaskans design. Glasen designades med funktion som utgångspunkt, ABSOLUT logon har sedan diskret integrerats i foten.

– Vi har arbetat med artister och designers inom många områden tidigare, men det här är första gången vi jobbar med en industridesigner. Inget tidigare samarbete har heller resulterat i en helt ny produkt, som den vi introducerar nu. Vi är verkligen stolta över att kunna presentera ABSOLUT GRCIC som en ny medlem av ABSOLUT familjen, säger Katarina Nielsen, internationell marknadschef på V&S Absolut Spirits.

Design har alltid varit en viktig del av varumärket ABSOLUT, och ända sedan starten har design fortsatt att vara en inspirationskälla. 1979 introducerade ABSOLUT VODKA den numera världsberömda flaskan. Originaldesignen arbetades fram av en designgrupp på Carlsson & Broman vilka skapade en flaska som förändrade sprithyllan på barer och restauranger över hela världen. Flaskan har sedan dess fungerat som en inspirationskälla för många kreativa förmågor och lett till samarbeten med, bland andra, Andy Warhol, Keith Haring, Jean Paul Gaultier, Versace, Tom Ford och David Cameron.

ABSOLUT GRCIC-serien består av ett högt drinkglas, ett lågt ”rocks-glas”, ett cocktailglas med fot och ett shot-glas. Ett begränsat antal glas säljs på Nordiska Galleriet i Stockholm och kostar: högt drinkglas 25 kr/styck, cocktailglas 45 kr kr/styck samt shot-glas 25 kr/styck (lågt rocks-glas finns ej till försäljning).