• ABSOLUT VODKA/

SPIKE JONZES FÖRSTA KÄRLEKSHISTORIA – ETT KREATIVT SAMARBETE MED ABSOLUT VODKA Premiär för ABSOLUT och Spike Jonzes I’m Here på Sundance Filmfestival

Report this content

Den hyllade filmskaparen Spike Jonze har idag premiär för sitt senaste projekt – I’m Here, en 30 minuters kortfilm – på Sundance filmfestival. Filmen kommer att vara en del av det nya kortfilmsprogrammet på festivalen och är ett samarbete med ABSOLUT VODKA. ABSOLUT har alltid utmanat konventioner och visat sitt stöd för konstnärer. Tidigare samarbeten innefattar bland annat Andy Warhol, Keith Haring, och Helmut Newton. I´m Here hyllar varumärkets historia genom att iscensätta ett nytt innovativt samarbete med en av nutidens mest originella filmskapare. ABSOLUT gav Spike Jonze fria händer att inom kreativa ramar skapa precis den film han ville.

“Det var ett ganska speciellt tillfälle” säger Jonze, “De (ABSOLUT) ställde inga krav på mig att göra en film som har någonting med vodka att göra. De ville bara att jag skulle göra någonting som var viktigt för mig, och lät min fantasi ta mig dit jag ville. Det kändes inte som att jobba med ett stort företag där jag var tvungen att träffa stora arbetsgrupper. Det var bara en liten grupp med människor, och det kändes som att kreativitet och att skapa något som påverkade dem känslomässigt, var det enda som betydde något. Jag fick göra min första kärlekshistoria och den handlar om förhållandet mellan två robotar som bor i Los Angeles.” I’m Here kommer också att visas på Berlins filmfestival i februari, följt av en global lansering i mars på www.imheremovie.com. Se trailern på den officiella filmsajten www.imheremovie.com. “Sedan starten har ABSOLUT VODKA drivits av kreativitet, och tillsammans med Spike Jonze sätter vi nu en ny standard för kreativa samarbeten”, säger Anna Malmhake, Vice President Global Marketing på The Absolut Company. “Spike Jonze är en av de mest inflytesrika inom modern populärkultur, och den här 30-minutersfilmen uttrycker subtilt och smakfullt vårt varaktiga engagemang för samarbeten och kreativitet. I´m Here, (är) en 30-minuterskortfilm av Spike Jonze, med Andrew Garfield och Sienna Guillory i huvudrollerna. Filmmusiken (soundtracket) innehåller originalmusik av Sam Spiegel och låtar av Los Angeles-baserade konstmusikern Aska Matsumiya, samt andra nya musiker. Följ I’m Here-bloggen på http:// blog.imheremovie.com/. Pressbilder finns på http://press.absolut.com. För vidare information vänligen kontakta: Eva Kempe-Forsberg, Marketing Director, Pernod Ricard Sverige, eva.kempe-forsberg@pernod-ricard-sweden.com, 08-744 71 53 Filip Göransson, Jung, filip.goransson@jungrelations.com, 08-410 556 72 Medverkande Titel: I’m Here Längd: 31 minuter Regissör: Spike Jonze Manus: Spike Jonze Medverkande skådespelare: Andrew Garfield, Sienna Guillory Producent: Vincent Landay Exekutiv producent: Mark Figliulo, Matt Bijarchi Foto: Adam Kimmel, A.S.C. Klippning: Eric Zumbrunnen, A.C.E., Stephen Berger Produktionsdesigner: Floyd Albee Rollbesättning: Justine Baddeley & Kim Davis-Wagner Kostym: Casey Storm Robotdesigner: Sonny Gerasimowicz Ljud: Ren Klyce Musik: Sam Spiegel, Nick Zinner “There are many of us” Av: Aska Matsumiya Effekter: Ben Gibbs Effekter: Method Studios Producerad I samarbete med MJZ Visste du att • Det kreativa samarbetet mellan ABSOLUT VODKA och Spike Jonze kommer att innebära en donation om of $30,000 till 20/20, ett initiativ av American Film Institute (AFI) som jobbar med att stärka kulturella utbyten, förståelse och samarbete mellan filmskapare och deras filmer från USA och andra länder. Spike och ABSOLUT donerar $15,000 var. •Samarbetet med Spike Jonze initierades av reklambyrån TBWA/Chiat/Day. Utöver 30-minutersfilmen finns 20 – och 60 sekunders trailers som används online och i TV-reklam världen över.