Pressmeddelande 25.2.2010 Dow Coating Materials bekräftar planerna gällande nedläggningen av fabriken i Hangö Dow Coating Materials, som är en del av Dow Chemical Company, meddelade idag om att samarbetsförhandlingarna som inleddes den 8 februari har avslutats. Företaget bekräftar planerna på att lägga ner produktionen, den tekniska kundtjänsten samt de produktionsstödande aktiviteterna innan slutet av juni. Nedläggningen av fabriken påverkar 39 arbetsplatser. Fabriken har nu inlett noggranna förberedelser inför nedläggningen av produktionen och stängningen av fabriken. Samtidigt utreder man vilka möjligheter det finns gällande omplacering och stöd till arbetstagarna i sökandet av nya arbetsplatser och utbildningsmöjligheter. - Det är aldrig lätt att fatta ett beslut om att lägga ner en enhet. Ända sedan början av februari, då vi meddelade om planerna, har hela personalen visat exceptionell yrkesmässighet i samband med förhandlingarna, säger Martin Sutcliffe, VD för EMEA-regionen. - För tillfället koncentrerar vi oss på att stöda de berörda arbetstagarna på alla möjliga sätt. Vi kommer även att göra en noggrann plan gällande stängningen av fabriken och förflyttningen av produktionen till andra enheter i vårt distributionsnätverk, tillägger Sutcliffe. Tilläggsinformation: Kirsi Pere (på finska) p. 050 320 31 80, kirsi.pere@acsanafor.fi Sue Breach (på engelska) p. +44 0044 203 139 4177, sjbreach@dow.com, Dow Public Affairs & Media Relations Rachel Redshaw (på engelska) p. +44 7876 257119, rredshaw@dow.com, Dow European Business Communications Manager Dow Coating Materials Dow Coating Materials är en världsomfattande leverantör av produkter och teknologi till tillverkare av industriella beläggningar. Genom sammanföringen av Dow`s omfattande resurser med Rohm and Haas Company, som nyligen köptes upp av företaget, erbjuder det nya företaget sina kunder ett omfattande produktionssortiment och stöd till bland annat produktionslinjer inom bindeämnesteknologi, tillsatsämnen och lösningsmedel. Utöver detta upprätthåller Dow Coating Materials 13 laboratorier för produktionsutveckling på Dow`s geografiska verksamhetsområden. Tilläggsinformation från adressen: http://www.dow.com/coating Dow Dow är ett mångsidigt företag inom den kemiska branschen som sammanbinder ”det humana elementet” med vetenskap och teknologi för att ständigt utveckla processer som är centrala för människans utveckling. Företaget sammanbinder kemiska innovationer med principen om hållbar utveckling. Dow’s produkter används bland annat i framställningen av rent dricksvatten, förnybar energi och effektivisering av jordbruk. Dow’s mångsidiga och omfattande produktsortiment erbjuder teknologibaserade produkter och lösningar till företag inom kemi, avancerade material, jorbruksprodukter och plast i ungefär 160 länder, samt till snabbt växande sektorer inom elektronik, vatten, energi, beläggningar och jordbruk. År 2009 var Dow’s affärsvinst 45 miljarder dollar och företaget anställde 52 00 personer runtom i världen. Företagets 5000 produkter tillverkas vid 214 enheter i 37 i olika delar av världen. Hänvisningarna till ”Dow” och ”företaget” syftar på Dow Chemical Company och dess dotterbolag om inte annat nämns. Tilläggsinformation: www.dow.com