En ny omfartsväg tas i bruk på Ring I

Nästa vecka kommer det att ske förändringar i trafikregleringen vid Bleckknuten på Ring I. Trafiken förflyttas till en omfartsväg, vilket leder till att rampernas påfarter förkortas och filerna mot väst skiljs åt av upphöjningar. Områdets nya hastighetsbegränsning är 40km/h.

Den nya omfartsvägen förflyttar filerna norrut vid Bleckknuten på Ring I. Omfartsvägen tas i bruk i två etapper. Under natten mellan måndag och tisdag (19.–20.4.) förändras linjedragningarna för filerna mot väst. Under natten mellan onsdag och torsdag (21.–22.4) görs en ny linjedragning för filerna mot öst. Arbetet görs om vädret tillåter. Omfartsregleringen kommer att skilja åt de två huvudfilerna mot väst på Ring I med upphöjningar. Den högra filen kommer att styras till rampen bredvid busshållplatsen vid strandbanan. Utöver detta kommer påfarterna till Bleckknutens ramper att förkortas. Det kommer att finnas skyltar på platsen som varnar för avsaknaden av accelerationsfiler. Orsaken till omfartsvägen vid Bleckknuten är vägarbetet gällande den nya rutten vid Ring I som byggs i den västra ändan av Mästartunneln. Omfartsvägen är i bruk ända till början av år 2011. Hastighetsbegränsningarna sänks Områdets hastighetsbegränsning sänks till 40km/h. Orsaken till den nya begränsningen är att kurvorna blivit brantare och påfarterna kortare. Det är mycket viktigt att följa hastighetsbegränsningarna för att trygga de på området arbetande personernas och trafikens säkerhet. Bilister uppmanas att fästa uppmärksamhet vid de förändrade trafikregleringarna och nya skyltarna, för att rusning och risksituationer inte skall uppstå. Det lönar sig att reservera tillräckligt med tid för bilresan. Den nyaste informationen gällande vägprojektet på Ring I i Alberga finns på adressen www.tiehallinto.fi/alberga YTTERLIGARE INFORMATION: Trafikverket Projektchef Hannu Lehtikankare tel. 020 637 3555 eller 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi YIT Rakennus Oy Projektchef Kari Alavillamo tel. 040 519 0059, kari.alavillamo@yit.fi Ring I och Åboleden förnyas under åren 2008-2012 i Albergaområdet i Esbo. Tack vare vägprojektet blir stadsstrukturen i Alberga enhetligare, samtidigt som trafiken löper bättre och trivseln i området ökar. Vägen kommer att vara i användning under hela byggnadsprojektets gång med undantagsarrangemang. www.tiehallinto.fi/alberga