Förändringar i trafikregleringarna för den lätta trafiken vid Albergaknuten

PRESSMEDDELANDE 17.5.2010 Förändringar i trafikregleringarna för den lätta trafiken vid Albergaknuten Det kommer att ske förändringar i trafikregleringen för den lätta trafiken vid Albergaknuten i maj. Trafikleden för den lätta trafiken mellan Bredviken och Alberga på västra sidan av Ring I, kommer att stängas vid Åboleden under vecka 21. Den ersättande rutten löper via den nya bron som håller på att byggas på östra sidan av Ring I. Därifrån fortsätter en ny cykelväg från Bruksstranden till Bergans längs östra sidan av Ring I. Utöver detta kommer busshållplatsen vid Åboleden mot Helsingfors att förflyttas. Arrangemangen är en del av Ring I vid Alberga vägprojektet. Trafikleden för den lätta trafiken som går över Åboleden från Bredviken till Alberga på västra sidan av Ring I, kommer att stängas under vecka 21. Om man vill ta sig över Åboleden, sker detta över den nya bron från Bruksstranden till Bergans på östra sidan av Ring I, som kommer att bli färdig under vecka 20. Om man vill ta sig från den västra till den östra sidan, skall man använda sig av gångtunneln mellan Bredviken och Bruksstranden, som löper under Ring I. Även busshållplatsen på Åboleden mot Helsingfors kommer att förflyttas till dess slutgiltiga plats vid Albergaknuten. I fortsättningen tar man sig till hållplatsen via den bro som byggts för den lätta trafiken ovanför rampen från Åboleden till Ring I mot väst. Trafikförbindelserna för den lätta trafiken över Åboleden blir färdiga under sommaren Den lätta trafikens förbindelser över Åboleden förbättras ytterligare då bron till hållplatsen kommer att förlängas av två nya broar som blir färdiga under sommaren. Via dessa broar kan man ta sig direkt från Bredviken till Säteri och Alberga centrum också från den västra sidan av Ring I. Utöver detta kommer en ny cykelväg från Bruksstranden till Bergans att bli färdig under maj månad. Cykelvägen löper förbi Stella Business Park -företagsområdet. På plats finns vägskyltar för cyklister. De nya trafikregleringarna som gäller för den lätta trafiken är en del av Ring I vid Alberga vägprojektet vars målsättning är att få trafiken att löpa bättre, att göra stadsstrukturen enhetligare samt att förbättra invånarnas trivsel. Den senaste informationen gällande vägprojektet och dess framskridning finns på adressen www.tiehallinto.fi/alberga Bifogat en karta i vilken trafikförändringarna för den lätta trafiken märkts ut. YTTERLIGARE INFORMATION: Trafikverket Projektchef Hannu Lehtikankare tel. 020 637 3555 tai 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi Niska & Nyyssönen Oy Arbetschef Heikki Haavikko tel. 050 364 0316, heikki.haavikko@niska-nyyssonen.fi Ring I och Åboleden förnyas under åren 2008-2012 i Albergaområdet i Esbo. Tack vare vägprojektet blir stadsstrukturen i Alberga enhetligare, samtidigt som trafiken löper bättre och trivseln i området ökar. Vägen kommer att vara i användning under hela byggnadsprojektets gång med undantagsarrangemang. www.tiehallinto.fi/alberga