Ring I vid Alberga -vägprojektet blir färdigt ett år i förtid

Ring I vid Alberga -vägförbättringsprojektet blir färdigt nästan ett år tidigare än planerat. Projektet som inleddes våren 2008 omfattar bland annat en tunnel som förenat stadsstrukturen, två helt nya planskilda korsningar samt förbättrade anslutningar till Ring I och Åbo motorväg. Utöver detta har det byggts åtta nya korsningsbroar, nio övergångsbroar och åtta gångtunnlar, sammanlagt 9,1 kilometer nya ramper och sidoramper samt 4,1 kilometer nya gång- och cykelvägar. Bullervallar har uppförts på dryga sex kilometer.

– Detta har varit ett mycket utmanande projekt. Den lätta trafikens rutter har varit i användning under hela perioden, vilket har krävt specialarrangemang. Bilisterna och invånarna har dock haft god förståelse för de besvärligheter som dessa orsakat, säger projektchef Hannu Lehtikankare, Trafikverket.

Tack vare vägprojektet har trafikbullret på Alberga-området minskat betydligt. De nya bullervallarna skyddar en stor del av invånarna på området gentemot buller som överskrider 60 decibel. På Åboleden har de nya bullervallarna och förhöjningen av de gamla vallarna bidragit till att bostadstomterna på området nu har en märkbart lägre ljudnivå.

I norra Alberga och Vallberget har antalet invånare som lider av buller minskat på grund av Mästartunneln och de nya bullervallarna. Även luftkvalitén på området kommer att bli bättre eftersom trafiken på Ring I nu löper smidigare och en del av avgaserna kring Mästartunneln leds ut genom ett rör och släpps ut ovanför de närliggande husen.

Mästartunneln öppnas i sin helhet på torsdag kväll

Mästartunneln, som förenar Vallberget, utgör vägprojektets synligaste förändring. Tunneln öppnades delvis i februari, men två körfält mot vardera körriktningen har hittills varit avstängda. Körfältbegränsningarna har varit förknippade med byggarbetet vid tunnelns öppningar samt under de senaste veckorna med tunnelns operativsystem och dess krävande teknik som fordrat ytterligare testning. På torsdag kväll kan trafiken äntligen löpa genom tunneln längs samtliga åtta körfält.

För tillfället utförs en del finslipningsarbete på entreprenadområdet. Planerna omfattar ännu ett verk av konstnären Anna-Kaisa Ant-Wuorinen, som skall förhindra bländande solstrålar att tränga in i Mästartunneln vintertid. Konstruktionen består av 20 upplysta, genomskinliga torn som ska placeras innanför öglan av rampen som leder upp från Åbovägen (110). Beslutet gällande det slutliga genomförandet fattas inkommande vinter när den praktiska situationen kartlagts. Den allra största delen av solljuset elimineras redan med solskydd som löper över vägen utanför Mästartunnelns öppningar.

RING I VID ALBERGA -VÄGPROJEKTET

Beställare: Trafikverket och Esbo stad

Huvudentreprenörer: YIT Rakennus Oy och Soraset Infra Oy

Konstruktionstjänster: Sweco PM Oy