Trafiken vid Albergaknuten kommer att löpa smidigare

Under vecka 36 öppnas tre nya ramper mellan Åboleden och Ring I vid Albergaknuten i Esbo. Samtidigt kommer nya broar för lätt- och biltrafik att tas i bruk.

Trafikregleringarna vid Albergaknuten kommer att förbättras avsevärt i samband med Ring I i Alberga vägprojektet. I slutet av sommaren kommer en av de mest betydande delarna att bli färdig; en lång ramp som ansluter Åboleden till Ring I mot öst då man kommer från Åbo. Samtidigt öppnas också två andra ramper. Den ena löper från Ring I till Åboleden mot Åbo och den andra från Åboleden till Ring I mot väst då man kommer från Helsingfors. Trafikljusen på Ring I kommer att avlägsnas då den sistnämnda rampen tas i bruk.

I september förändras trafikregleringarna på norra sidan av Åboleden flera gånger. Detta beror på att den gångtunneln under Ring I, som togs ur bruk under sommaren, kommer att rivas ner i etapper. En del av trafiken från Ring I mot väst kommer då att styras upp på den nya bro som löper över Åboleden.

Bussarna kommer att få en egen ramp vid busshållplatsen vid Albergaknuten mot Åbo. Rampen kommer att underlätta busstrafiken på området. Samma ramp används då man ansluter till Ring I mot väst från Helsingfors.

Nya broar och en tredje fil på Åboleden

I augusti kommer en ny gångbro över Åboleden, från Bredviken till Säteri, att bli färdig. Bron är belägen vid Ensogränden, ungefär 700 meter längs Ring I mot väst. Den gamla, alldeles för korta bron, kommer att rivas. I mitten av augusti kommer även en ny bro för biltrafik att bli färdig. Bron löper över Ring I.

Nästa sommar kommer det att finnas tre körfiler i båda körriktningarna på Åboleden. För tillfället håller man på att bygga filerna vid de planskilda anslutningarna vid Ring I och Grankulla. Nu när den nya rampen till Ring I blivit färdig, kommer man att kunna sätta igång breddningen av filen mot Helsingfors.

Byggarbetet är en del av Ring I vid Alberga vägprojektet vars målsättning är att få trafiken att löpa bättre, att göra stadsstrukturen enhetligare samt att förbättra invånarnas trivsel. Den senaste informationen gällande vägprojektet och dess framskridning finns på adressen www.liikennevirasto.fi/alberga

YTTERLIGARE INFORMATION:

Trafikverket

Projektchef Hannu Lehtikankare

tel. 020 637 3555 tai 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi

Niska & Nyyssönen Oy

Projectchef Heimo Tervola

tel. 0400 335 095, heimo.tervola@niska-nyyssonen.fi

Ring I och Åboleden förnyas under åren 2008-2012 i Albergaområdet i Esbo. Tack vare vägprojektet blir stadsstrukturen i Alberga enhetligare, samtidigt som trafiken löper bättre och trivseln i området ökar. Vägen kommer att vara i användning under hela byggnadsprojektets gång med undantagsarrangemang. www.liikennevirasto.fi/alberga

Taggar: