AcadeMedia förvärvar Berghs School of Communication

AcadeMedia har förvärvat samtliga aktier i Berghs School of Communication i Sverige. Berghs är en skola med högt internationellt renommé. Deras inriktning på kommunikationsutbildningar kompletterar AcadeMedias befintliga verksamhet inom vuxenutbildning. Berghs hade en omsättning 2022 på 84 MSEK.

Med sitt starka varumärke och långa erfarenhet inom kommunikation förväntas Berghs stärka AcadeMedia vuxenutbildnings position som en ledande aktör inom utbildningssektorn riktad mot den privata vuxenutbildningsmarknaden.

- Berghs är en väletablerad skola med högt internationellt renommé som vi följt länge. AcadeMedias vision är att driva utvecklingen av framtidens utbildning och vi ser fram emot att tillsammans med alla på Berghs få fortsätta utveckla verksamheten såväl i Sverige som internationellt, säger Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning.

Om Berghs School of Communication
Berghs är en världsledande skola inom kommunikation och har utsetts till ”School of the Year” vid sju tillfällen i den internationella tävlingen Future Lions i Cannes och är prisbelönta med topp 5 placering i One Show de senaste fem åren. Berghs startades 1941 och har ett omfattande utbud av både kortare kurser och långa program för att kunna utbilda alla inom kommunikationsbranschen. Berghs studenter är eftertraktade på arbetsmarknaden och att vår metodik med avstamp i integrerade arbetsgrupper är unikt inom yrkeshögskoleväsendet. Läs mer om Berghs på berghs.se

För mer information, kontakta:
Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning
E-post:
christer.hammar@academedia.se

Hanna Clausén, tf CFO
E-post: hanna.clausen@academedia.se

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 19 400 medarbetare på våra drygt 700 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 198 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande onsdagen den 4 oktober 2023 kl 10:30