AcadeMedia lanserar Jobbmentorlinjen

Drygt 200 000 ungdomar går utan jobb i Sverige i dag. Jobbmentorlinjen är ett ideellt pilotprojekt för arbetslösa ungdomar mellan 16-24 år.

Syftet med Jobbmentorlinjen är att stödja arbetslösa ungdomar i deras personliga och professionella utveckling. Adepterna i programmet får kunskap och utveckling utifrån just sina personliga förutsättningar och behov. Jobbmentorlinjen drivs av Eductus, en verksamhet inom AcadeMedias vuxenutbildningssegment. Eductus har stor erfarenhet av jobbcoachning och är en av Sveriges största leverantörer till Arbetsförmedlingen.

– Våra mentorer har mycket goda kunskaper om arbetsmarknadens olika branscher och ett stort kontaktnät som man ofta saknar som ny på arbetsmarknaden. Vi vill ge adepterna tips, idéer och bjuda på våra erfarenheter som vi har samlat på oss under vårt yrkesverksamma liv, säger Carina Swerlander HR-direktör på AcadeMedia.

– En mentor kan bli ett ovärderligt bollplank, särskilt om mentorn har gjort den karriärresa som deltagaren kanske själv just står i startgroparna för att påbörja. Att jobba med en mentor är ett utbyte, ett ömsesidigt utvecklande samtal, säger Susanne Christenson, verksamhetschef på Eductus.

Programmet löper under sex månader. Adepten träffar sin mentor en timme åt gången vid åtta tillfällen. Mentorn kommer att vara ett stöd på vägen in på arbetsmarknaden och bidrar med sina kunskaper, erfarenheter och kontaktnät. Deltagarna får en bra referens att ta med i sitt CV. Information om programmet och våra mentorer finns på www.academedia.se.

För mer information kontakta:
Carina Swerlander, HR-direktör AcadeMedia
E-post:
carina.swerlander@academedia.se

Susanne Christenson, verksamhetschef på Eductus
E-post:
susanne.christenson@eductus.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har 45 000 elever och deltagare, över 100 skolor och 2 500 medarbetare. Vi är verksamma i hela utbildningskedjan; förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Vår verksamhet drivs av självständiga skolor och företag, bland dem Vittra, NTI, Rytmus, IT-Gymnasiet, Ljud & Bildskolan och Mikael Elias Teoretiska Gymnasium. Se www.academedia.se.