NTI-skolan, Didaktus och Eductus får betygsrätt

AcadeMedias dotterbolag NTI-skolan, Didaktus vuxenutbildning och Eductus har beviljats betygsrätt av Skolinspektionen. Totalt omfattar betygsrätten drygt 150 kommuner.

NTI-skolan, Didaktus och Eductus bedriver vuxenutbildning med fokus på att ge människor utveckling och jobb genom utbildning, coachning och matchning.

Betygsrätten beviljas av Skolinspektionen och innebär att NTI-skolan, Didaktus och Eductus nu kan sätta betyg, anordna prövning samt utfärda betyg. Betygsrätten gäller utbildningar motsvarande kommunal vuxenutbildning och svenskundervisning för invandrare som anordnas på uppdrag av en juridisk person (uppdragsutbildning).

– För NTI-skolan innebär det att vi blir mer intressanta för företagen. Nu kan vi inte bara utbilda deras personal, utan även ge dem ett betyg på kunskaperna. Det är företagen själva som utser vem som ska få gå en utbildning, säger Henrik Thörnqvist, verksamhetschef på NTI-skolan.

– Nu kan vi ge våra deltagare ett formellt kvitto på de kunskaper de har förvärvat inom våra uppdragsutbildningar. Tidigare har vi endast kunnat utfärda ett intyg på genomförda studier, vilket inte berättigar till fortsatta studier, säger Jonas Johansson, VD, NTI-skolan, Didaktus och Eductus.

Skolinspektionen skriver i sitt beslut att NTI-skolans, Didaktus och Eductus vuxenutbildningar bedöms vara av god kvalitet och att de därmed uppfyller skolinspektionens krav. Förordningen om betygsrätt gäller från den 1 januari 2011.

För mer information kontakta:
Henrik Thörnqvist, verksamhetschef, NTI-skolan
08-506 375 30, henrik.thornqvist@nti.se

Jonas Johansson, VD, NTI-skolan, Didaktus och Eductus
031-704 80 50,
jonas.johansson@academedia.se

AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. Vi har 45 000 elever och deltagare, över 100 skolor och 2 500 medarbetare. Vi är verksamma i hela utbildningskedjan; förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Vår verksamhet drivs av självständiga skolor och företag, bland dem Vittra, NTI, Rytmus, IT-Gymnasiet, Ljud & Bildskolan och Mikael Elias Teoretiska Gymnasium. Se www.academedia.se.