Richard Sjöberg blir ny kommunikationsdirektör på AcadeMedia

Richard Sjöberg har utsetts till ny kommunikationsdirektör och medlem av koncernledningen på AcadeMedia. Han tillträder den 15 april 2024.

- För ett utbildningsföretag som AcadeMedia är kommunikation viktigt eftersom det arbete vi utför dagligen påverkar och engagerar många människor. Att vi välkomnar Richard till AcadeMedia och koncernledningen är ett led i vår satsning på att förstärka vårt kommunikationsarbete. Vi strävar efter att vara en stark och klok röst som kan bidra till att utforma lösningar på de utmaningar som utbildningsbranschen står inför. I detta kommer Richards erfarenhet och kompetens att vara väldigt värdefull, säger AcadeMedias VD Marcus Strömberg.

Richard Sjöberg har gedigen erfarenhet av att driva och leda kommunikations-arbete i både privat och offentlig sektor. Han kommer närmast från Quattroporte som han var med och grundade 2005. Innan det har Richard varit verksam på flera internationella företag i seniora kommunikationschefsroller. Richard Sjöberg är bland annat diplomerad från Berghs School of Communcation.

- Jag känner att jag har hittat ett uppdrag som är meningsfullt i en organisation med tydliga värderingar och en stark drivkraft att skapa bra utbildningar. Att ge barn, unga och vuxna förutsättningar att forma sin framtid är något av det viktigaste som finns och jag ser verkligen fram emot att lära känna AcadeMedias olika utbildningsverksamheter, säger Richard Sjöberg.

För mer information, kontakta:
Hanna Clausén, IR-ansvarig

E-post: hanna.clausen@academedia.se

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 19 400 medarbetare på våra drygt 700 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 198 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Finland och Nederländerna. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se