Skolinspektionen beslutar om vitesföreläggande för Praktiska Gymnasiet i Karlskrona

Skolinspektionen har beslutat om vitesföreläggande om 1,5 MSEK till Praktiska Gymnasiet i Karlskrona. Skolan har sedan tidigare ett vitesföreläggande på 650 000 kronor.

De brister som ligger till grund för Skolinspektionens beslut finns bland annat inom områdena undervisning och lärande, elevernas rätt till särskilt stöd samt betyg och bedömning.

– Det är naturligtvis väldigt allvarligt och vi kan bara konstatera att de insatser som vi påbörjade förra våren inte har räckt till. Att vända en skola tar tid och nu måste vi intensifiera utvecklingsarbetet ytterligare, säger Jens Eriksson, Segmentschef AcadeMedias gymnasieskolor i Sverige.

Skolan har till den första augusti 2019 på sig att åtgärda Skolinspektionens nya krav annars utdöms vitet. Skolinspektionen har ännu inte beslutat om vitesföreläggandet från april 2018 ska utdömas.

Praktiska Gymnasiets 33 skolor ingick i AcadeMedias förvärv av Vindora i november 2017. Som tidigare kommunicerats så genomför just nu Skolinspektionen planerade tillsyner av ett antal skolor inom Praktiska Gymnasiet. Praktiska gör sitt yttersta för att komma tillrätta med de kvalitetsbrister som finns men räknar med att ytterligare beslut av detta slag kommer att komma. Att vissa enheter hade kvalitetsutmaningar var känt vid förvärvstidpunkten och var reflekterat i köpeskillingen.

Ytterligare information om Skolinspektionens beslut finns att läsa på AcadeMedias hemsida.

Jens Eriksson, segmentschef gymnasiet
Telefon: +4687944348
E-post: jens.eriksson@academedia.se

Annette Lilliestierna, kommunikationsdirektör