Styrelsen i AcadeMedia har fastställt villkoren för det frivilliga inlösenprogrammet

Årsstämman i AcadeMedia den 30 november 2023 beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett frivilligt inlösenprogram, innefattande minskning av aktiekapitalet för återbetalning till aktieägarna och fondemission utan utgivande av nya aktier. AcadeMedias styrelse har nu, på basis av bemyndigande från årsstämman, fastställt villkoren för det frivilliga inlösenprogrammet.

Högst 4 223 502 stamaktier kan komma att lösas in och aktiekapitalet kan därmed komma att minskas med högst 4 223 502 kronor. Aktiekapitalminskningen kommer att återställas genom en fondemission varigenom bolagets aktiekapital ska ökas med 5 279 378 kronor.

Avstämningsdagen för erhållande av inlösenrätter har fastställts till den 23 februari 2024. De som på avstämningsdagen är registrerade som aktieägare i den av Euroclear Sweden för AcadeMedias räkning förda aktieboken erhåller en inlösenrätt för varje innehavd stamaktie i AcadeMedia. 25 inlösenrätter berättigar till inlösen av en stamaktie. Aktierna inlöses mot en kontant ersättning om 65 kronor per aktie. Sammanlagt kan högst 274 527 630 kronor komma att utbetalas som likvid för de inlösta aktierna.

Sedvanlig handel med inlösenrätter och inlösenaktier på Nasdaq Stockholm kommer att arrangeras.

Nedan anges de datum som gäller för inlösenprogrammet. En informationsbroschyr med ytterligare information om inlösenprogrammet finns från och med tisdagen den 20 februari 2024 tillgänglig på bolagets hemsida, www.academedia.se.

20 februari 2024 Publicering av informationsbroschyr och anmälningssedel
21 februari 2024 Sista dag för handel med AcadeMedia-aktien inklusive rätt till erhållande av inlösenrätter
23 februari 2024 Avstämningsdag för erhållande av inlösenrätter
27 februari 2024 – 8 mars 2024 Period för handel i inlösenrätter