Acando - delårsrapport 1 januari – 30 september 2013

TREDJE KVARTALET 1 JULI – 30 SEPTEMER 2013

• Nettoomsättning 296 MSEK (321)
  • Rörelseresultat 3 MSEK (18)
  • Rörelsemarginal 1,0 % (5,5 %)
  • Resultat efter skatt 2 MSEK (12)
  • Resultat per aktie 0,03 SEK (0,17)

ACKUMULERAT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2013

• Nettoomsättning 1033 MSEK (1137)
  • Rörelseresultat 32 MSEK (81)
  • Rörelsemarginal 3,1 % (7,1 %)
  • Resultat efter skatt 24 MSEK (58)
  • Resultat per aktie 0,34 SEK (0,80)
  • Likvida medel 81 MSEK (75)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Den osäkra situationen på marknaden har inneburit en fortsatt tröghet under sommarperioden avseende uppstart av nya projekt samt dessutom en benägenhet att helt ”stänga ner” aktiviteter under semesterperioden. Detta har sammantaget lett till lägre beläggningsgrad under sommarmånaderna samt en långsammare förbättring än förväntat under september. De dialoger som signalerade en återhämtning under tredje kvartalet har materialiserats senare än förväntat och det är först mot kvartalets slut som annonserade projekt och uppdrag startat. Vi är självklart inte nöjda med tredje kvartalets ekonomiska resultat, men är ändå övertygade om att de åtgärder vi löpande vidtagit kommer att ge effekt under återstoden av året. Kvartalets marginal och resultat är på samma nivå som föregående kvartal justerat för engångskostnader kopplade till förvärvet av e-vita och viss omstrukturering.

I Norge har vi under kvartalet vunnit ett ramavtal med Skatteverket, vilket gör att vi nu har ramavtal inom alla de stora IT köpande statliga förvaltningarna. Vår position som marknadsledande inom området Strategisk IT och Arkitektur har därmed ytterligare befästs. För att fullt ut få utväxling på vår ramavtalsposition avseende mer tekniknära tjänster, samt ta en tydligare position kring paketerade lösningar inom området webb, portal och integration, har vi under tredje kvartalet förvärvat Norges ledande Oracle-konsultbolag, e-vita AS. E-vita tillsammans med Acandos egen konsultverksamhet inom teknikområdet Java, är en kombination som ger goda förutsättningar för fortsatt tillväxt.

I Sverige upplever vi en förbättring av marknaden med bättre orderläge och med flera nya projekt och uppdrag inom framförallt områdena Affärssystem och Strategisk IT. Flera av dessa startar under fjärde kvartalet och ger bättre förutsättningar för den kommande perioden. Dessa uppdrag innebär ett rekryteringsbehov med inflöde under första kvartalet nästa år.

Den tyska marknaden präglas av en fortsatt osäkerhet och en allt större konkurrens kring uppdrag. Situationen är tydligast i norra Tyskland medan vår verksamhet i södra delen av Tyskland fortsätter utvecklas väl framförallt i Frankfurt och Stuttgart. Vi ser nu allt tydligare effekter av den sjunkande volymen hos en av våra största kunder och har under kvartalet vidtagit åtgärder för att omstrukturera och reducera verksamheterna i Hamburg och Düsseldorf, främst inom SAP-området. Vårt fokus framåt ligger på fortsatt expansion hos existerande kunder och att åter rekrytera inom kompetensområden med bättre efterfrågan som Management Consulting, Java och Microsoft. Vi bedömer den tyska marknaden och vår position där som fortsatt utmanande.

IT-analysföretaget Radar hävdar i ”IT-strategisk inriktning 2020” att framtiden tillhör de konsultbolag som bäst förstår att verksamheten och IT måste samverka proaktivt. Våra verksamhetskonsulter har en förståelse för IT:s möjligheter och begränsningar och våra IT-konsulter utgår alltid från verksamhetsnyttan. Denna förståelse för helheten ligger i våra konsulters DNA och därför är jag trygg inför framtiden att vi fortsätter skapa värde hos våra kunder och därmed värde åt våra ägare. Vi ser en förbättring i förutsättningarna på flera marknader inför fjärde kvartalet. Vår bedömning är att dessa förbättringar kommer ge effekt under fjärde kvartalet, om ej helt i nivå med fjärde kvartalet 2012. Vi har en stark balansräkning och fokuserar även på att bibehålla ett gott kassaflöde.

Detta är information som Acando AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2013.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Magnus Månsson, vd och CEO +46 8 699 73 77

Anneli Lindblom, CFO +46 8 699 73 09

Acando är ett management- och IT-konsultbolag som tillsammans med sina uppdragsgivare skapar affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och IT. Bolaget har 1100 medarbetare fördelade på 19 kontor i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och England. Med våra kärnvärden – laganda, passion och resultatskapande – ser vi till helheten och förstår sambandet mellan verksamhet och IT. Acando omsatte drygt 1,5 miljarder kronor 2012 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic.