Acando: DELÅRSRAPPORT FÖRSTA KVARTALET 1 JANUARI – 31 MARS 2013

• Nettoomsättning 366 MSEK (408)
  • Rörelseresultat 18 MSEK (34)
  • Rörelsemarginal 5,0 % (8,4 %)
  • Resultat efter skatt 14 MSEK (24)
  • Resultat per aktie 0,19 SEK (0,34)
  • Likvida medel 115 MSEK (130)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Marknadssituationen har under inledningen av 2013 präglats av fortsatt försiktighet och en ökad konkurrens i varje affär. För den svenska marknaden var situationen oförändrad jämfört med sista kvartalet 2012. I Tyskland noterades en svagare efterfrågan jämfört med utgången av förra året. På Acandos övriga marknader var situationen oförändrad jämfört med föregående års andra hälft. Vi upplever i våra kunddialoger och diskussioner kring specifika projekt, att det finns möjligheter och idéer som väntar på att realiseras. Dock kommer det att vara långa beslutsprocesser och konkurrens om uppdrag som präglar marknaden även fortsatt under årets första hälft.

Det första kvartalet 2013 har haft färre antal arbetsdagar jämfört med första kvartalet 2012, vilket påverkat både omsättning och resultat negativt. Beläggningsgraden har dragits ner av de långa beslutsprocesserna men även av redan beslutade eller pågående projekt som har senarelagts.

Sammantaget gav detta ett kvartal med prestationer under våra egna förväntningar och vi fortsätter vårt arbete med intensifierade kunddialoger och ökad operativ effektivitet. Vi behöver som alltid vässa vår förmåga i en svagare marknad. Löpande anpassar vi rekryteringstakt och total bemanning baserat på den faktiska och bedömda framtida efterfrågan. Det gör att vi har ett fortsatt behov av nettorekrytering inom vissa områden som SAP, Strategisk IT och Seniora IT-roller, medan vi anpassar våra resurser till en lägre efterfrågan inom andra områden.

I Radar Groups årliga undersökning av kundernas upplevda leverantörskvalitet har vi återigen rankats som ett av de konsultbolag med absolut högst upplevd kvalitet. Att skapa bestående värde och vara en samarbetspartner med både integritet och stor lyhördhet är avgörande för vår fortsatta utveckling. Ett exempel på vikten av detta är det avtal kring fortsatt implementation av SAP inom Perstorpkoncernen som vi nyligen tecknat där kundens upplevelse av oss som lyhörda, flexibla och professionella samt tidigare erfarenheter av samarbeten gjorde att vi fick ett fortsatt förtroende.

I en omvärld där förmågan att koppla samman teknikens möjligheter med verksamhetens utmaningar blir allt viktigare har vi alla förutsättningar att fortsätta spela en viktig roll. Att våra kunder fortsätter utmana oss med allt mer komplexa frågeställningar ser vi som ett tecken på stort förtroende, både för vår förmåga, men också för vårt angreppssätt och vårt sätt att agera. Våra konsulter lever efter våra värderingar Laganda, Passion och Resultatskapande varje dag, vilket är det som till slut skapar våra kunders bild av Acando.

Detta är information som Acando AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 maj 2013.

Carl-Magnus Månsson, CEO, Acando, +46 (0)8 699 70 00.
Anneli Lindblom, ekonomidirektör, Acando, +46 (0)8 699 70 00.

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1100 medarbetare i fem länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion. www.acando.se