Acando avyttrar konsultverksamhet i Danmark

Acando har ingått avtal med Q2con ApS avseende övertagande av Acandos konsultverksamhet i Danmark.

Ett antal åtgärder har under det senaste året vidtagits för att omstrukturera Acandos danska konsultverksamhet i syfte att nå tillfredsställande lönsamhet. Verksamheten har trots detta inte utvecklats som planerat med fortsatta rörelseförluster som följd.

Acandos strategi är att fokusera på de geografiska marknader där förutsättningar finns för att leverera samtliga Acandos erbjudanden. Dessutom finns Acando representerade på marknader där internationella kundprojekt kan genomföras.

Engångskostnader i samband med avyttringen beräknas uppgå till cirka 7 MSEK vilka kommer att belasta resultatet i det tredje kvartalet. Avyttringen leder också till en goodwillnedskrivning motsvarande cirka 12 MSEK.

Ytterligare information om avyttringen kommer att lämnas i delårsrapporter för det andra och tredje kvartalet 2011.

Detta är information som Acando AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juli 2011.

Carl-Magnus Månsson, CEO och VD, Acando, +46 8 6997377.

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1100 medarbetare i sex länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion. www.acando.se

Taggar: