Acando BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2013

FJÄRDE KVARTALET 1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2013

• Nettoomsättning 405 MSEK (410)
  • Rörelseresultat 33 MSEK (33)
  • Rörelsemarginal 8,3 % (8,1 %)
  • Resultat efter skatt 26 MSEK (21)
  • Resultat per aktie 0,37 SEK (0,29)

ACKUMULERAT 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2013

• Nettoomsättning 1438 MSEK (1547)
  • Rörelseresultat 66 MSEK (114)
  • Rörelsemarginal 4,6 % (7,4 %)
  • Resultat efter skatt 50 MSEK (78)
  • Resultat per aktie 0,71 SEK (1,09)
  • Likvida medel 99 MSEK (115)
  • Styrelsen avser att föreslå årsstämman att besluta om en utdelning om 1,00 SEK per aktie, motsvarande totalt cirka 71 MSEK.

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Året 2013 avslutades med fortsatt stabilisering och förbättrad efterfrågan på flera av Acandos marknader.  Vi ser nu också effekter av de åtgärder avseende kostnadseffektivisering och ökade säljinsatser som vi genomfört under året. Detta återspeglas i ett resultat i kvartalet som är i nivå med samma period 2012. Kombinationen av våra långa relationer som ger insikt i våra kunders unika position och vår förmåga att förstå hur teknologins nya möjligheter bäst appliceras i ett verksamhetssammanhang märks extra väl när investeringstakten nu återigen ökar.

Den svenska marknadssituationen har kontinuerligt stärkts och vi har ett rekryteringsbehov inom alla verksamhetsdelar och geografier. Vi är inne i en övergång där vår traditionella IT-konsultverksamhet blir alltmer orienterad mot leverans av kompletta digitala lösningar baserade på förpaketerade plattformar. Detta innebär också ett ökat behov av interaktion mellan våra verksamhetsdelar Management Consulting, Enterprise Solutions och Digital Solutions. Det är Acandos styrka att vi obehindrat kombinerar konsulter från dessa tre olika discipliner för att leverera helhetslösningar och därför är det glädjande att notera ett ökat antal projekt som spänner över alla våra tre verksamhetsdelar.

I Sverige är vi extra stolta över att vår starka och innovativa position inom Microsoftområdet manifesterats genom utmärkelsen Årets Partner inom Business Intelligence. Vi sätter stort värde på utmärkelsen då motiveringen pekar på vår förmåga att hitta unika lösningar på kundens problem, vilket återigen framhåller vår särprägel kring att kombinera verksamhetsförståelse med teknologins möjligheter. Inom hela vårt tjänsteområde Analytics ser vi en starkt tilltagande efterfrågan, inte minst kopplat till analys av stora datamängder i realtid och insikter kring kundbeteenden i digitala kanaler.

Verksamheten i Tyskland avslutade året med viss återhämtning, framförallt genom en god lönsamhetsutveckling under tillväxt i södra Tyskland. Vårt fokus på att öka volymen hos existerande kunder har gett resultat, även om vi betraktar marknaden som fortsatt utmanande. Vi har nu genomfört den sista delen i vår anpassning mot en förändrad kundsituation i Hamburg och kommer under 2014 fokusera på att fortsätta stärka existerande kundrelationer och därigenom skapa förutsättningar för ökad beläggning och marginal i pågående engagemang.

I Norge har vi en fortsatt framgångsrik expansion av vår leverans mot offentlig sektor baserat på en stark ramavtalsportfölj. Det förvärv som gjordes under tredje kvartalet har utvecklats väl vilket medför att vi nu även har en betydande position inom Oraclebaserade verksamhetslösningar. Emellertid har vår satsning på Microsoftbaserade erbjudanden haft en negativ utveckling under kvartalet med svag beläggning som följd. En viss förbättring genom några vunna affärer under 2014 års början och en tätare interaktion mellan den svenska och norska Microsoftverksamheten innebär dock att vi förväntar oss en återhämtning under 2014.

Vi lägger ett på många sätt utmanade år bakom oss och tar oss an 2014 med tillförsikt. Vi har under året vidtagit de nödvändiga åtgärderna för att möta en marknad med fokus på att kunna leverera lösningar och förändring som skapar omedelbara resultat. Vi står väl rustade för ett år med nya spännande uppdrag i en värld av allt snabbare förändring.

Detta är information som Acando AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 februari 2014.

För mer information:
Carl-Magnus Månsson, koncernchef, telefon 0705 56 71 27.
Anneli Lindblom, CFO, telefon 0765 93 84 00.

Acando är ett management- och IT-konsultbolag som tillsammans med sina uppdragsgivare skapar affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och IT. Bolaget har 1100 medarbetare fördelade på 19 kontor i fem länder. Med våra kärnvärden – laganda, passion och resultatskapande – ser vi till helheten och förstår sambandet mellan verksamhet och it. Acando omsätter cirka 1,5 miljarder kronor per år och är noterat på NASDAQ OMX Nordic. www.acando.se