Acando Delårsrapport 1 JANUARI – 31 MARS 2014

FÖRSTA KVARTALET 1 JANUARI – 31 MARS 2014

• Nettoomsättning 401 MSEK (366)
  • Rörelseresultat 27 MSEK (18)
  • Rörelsemarginal 6,7 % (5,0 %)
  • Resultat efter skatt 21 MSEK (14)
  • Resultat per aktie 0,29 SEK (0,19)
  • Likvida medel 118 MSEK (115)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Inledningen av 2014 har marknadsmässigt utvecklats i linje med förra årets förbättrade avslutning. Den osäkerhet som finns i omvärlden påverkar i viss utsträckning beslutsfattande och viljan att initiera större projekt. Detta innebär att flera uppdrag påbörjas i en långsammare takt med initieringssteg i form av exempelvis analyser för att bättre bedöma investeringens effekt. Samtidigt blir det allt tydligare att Acandos förmåga att kombinera kompetens inom strategi, affärsverksamhet och förståelse för hur organisationer fungerar med en djupgående expertis inom teknologins närmast obegränsade möjligheter ger oss en unik position. Vår framgång bygger helt på det värde vi skapar i varje sådant projekt och det är med stolthet jag noterar att våra kunder allt oftare väljer att ingå längre avtal där vi förutom upprepade projektgenomföranden även fortsätter bidra till utvecklingen genom långsiktiga löpande förbättringar och förvaltning av lösningar. Vår genomsnittliga projektstorlek och längd ökar därmed, vilket långsiktigt möjliggör en högre och jämnare beläggningsgrad.

Vi ökar omsättningen och förbättrar signifikant marginal och resultat jämfört med samma period 2013, primärt drivet av en bättre beläggning och direkta effekter av de effektiviseringar som genomfördes föregående år. Förbättringarna av resultatet är tydliga i alla våra geografier med Finland som undantag där den osäkra situationen på marknaden leder till långa beslutsprocesser och fördröjda starter av projekt.  Ett fortsatt gott kassaflöde möjliggör styrelsens tidigare kommunicerade förslag om en utdelning om en krona per aktie till våra ägare. Vi är ändå inte nöjda med vår utveckling. Styrelsen har därför beslutat att utöka och tydliggöra våra finansiella mål genom att dels sätta ett explicit rörelsemarginalmål på 10 procent samt ett tillväxtmål kopplat till att överträffa marknadens utveckling. Styrelsen har även valt att höja vår lägstanivå i utdelningspolicyn till minst hälften av resultatet efter skatt.

Ett exempel på vår ambition att ta en ledande position inom utvalda segment är vår medvetna satsning på att förstå de utmaningar och möjligheter som finns för medlemsbaserade organisationer. Vi är stolta över att flera av de svenska fackliga förbunden genom sitt samägda servicebolag valt Acando som partner för att definiera och implementera ett nytt moderniserat verksamhetsstöd baserat på Microsoft Dynamics som plattform. Vi har här paketerat mycket av våra tidigare erfarenheter och våra insikter kring framtida behov från viktiga medlemsbaserade kunder i både Sverige och Norge under beteckningen Medlem 2020.

Att koppla ihop verksamhetsförståelse, genomförandekraft i implementation och djup lösningsförståelse är vår absoluta styrka och unika fördel. Givet att varje förändring kräver båda perspektiven är vi trygga i vår position och med de möjligheter som finns. Vi ser det inom vitt skilda områden som inköpseffektivisering i offentlig sektor, kundbeteendeanalys i internethandel, logistikseffektivisering inom snabbrörliga konsumentvaror och moderniserade it-plattformar inom retail banking där vi vunnit projekt just på dessa meriter.  Vi har dessutom en stark och lång historia med våra kunder, en bred kundbas, spännande nya uppdrag och marknadens skickligaste konsulter. Vi fortsätter utvecklas och behöver vara ännu fler för att lyckas i vår ambition att ge våra kunder en snabbare väg till framgång.

Detta är information som Acando AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2014.

Carl-Magnus Månsson, CEO och VD, Acando, telefon: 08 699 73 77.
Anneli Lindblom, CFO,  telefon: 08 699 73 09.

Acando är ett management- och IT-konsultbolag som tillsammans med sina uppdragsgivare skapar affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och IT. Bolaget har 1100 medarbetare fördelade på 19 kontor i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och England. Med våra kärnvärden – laganda, passion och resultatskapande – ser vi till helheten och förstår sambandet mellan verksamhet och IT. Acando omsätter cirka 1,5 miljarder kronor per år och är noterat på NASDAQ OMX Nordic. www.acando.se