ACANDO DELÅRSRAPPORT Q3, januari - september 2012

Tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2012

• Nettoomsättning 321 MSEK (326)
  • Rörelseresultat 18 MSEK (4)
  • Rörelsemarginal 5,5 % (1,4 %)
  • Resultat efter skatt 12 MSEK (-3)
  • Resultat per aktie efter utspädning 0,17 SEK (-0,04)

Ackumulerat 1 januari – 30 september 2012

• Nettoomsättning 1137 MSEK (1 109)
  • Rörelseresultat 81 MSEK (63)
  • Rörelsemarginal 7,1 % (5,7 %)
  • Resultat efter skatt 58 MSEK (37)
  • Resultat per aktie efter utspädning 0,80 SEK (0,49)
  • Likvida medel 75 MSEK (99)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Vårt fokus har under året varit på organisk tillväxt. Under tredje kvartalet började fler än hundra nya medarbetare på Acando, både erfarna konsulter och yngre medarbetare som deltar i våra Akademier där vi säkerställer tillgång till de mest kritiska kompetenserna för framtiden. Vi är stolta över att kunna attrahera de bästa konsulterna genom att erbjuda spännande uppdrag och en stark gemenskap med övriga kollegor.

Efter sommaren noterades en generell avmattning och en svagare efterfrågan än tidigare under året, dock varierar marknadssituationen mellan geografier och tjänsteerbjudande. Generellt ser vi en något bättre efterfrågan inom kompetensområdena Management Consulting, Strategisk IT och Affärssystem, medan efterfrågan inom IT Consulting är något svagare. I en svagare marknad flyttar vi nu vårt operativa fokus till marginalhantering och effektivisering, med ett något lägre inflöde av nya konsulter som följd under de kommande kvartalen.

I Sverige hade vi ett stort inflöde av nyanställda under kvartalet i enlighet med vår ambition att växa. Samtidigt avslutades ett större projekt i förtid under kvartalets senare del. Detta ledde sammantaget till en försämrad beläggningsgrad i den svenska verksamheten. Även om vi noterar en större tröghet i beslutsprocesser avseende projekt samt en något lägre efterfrågenivå på experttjänster har vi en stark position att agera ifrån. En bred kundbas med flera pågående projekt samt starkt fokus på försäljning gör att vi har goda möjligheter att nå tillbaka till normala beläggningsgrader i den svenska verksamheten under fjärde kvartalet.

I Tyskland har vi under kvartalet fortsatt arbeta med effektiviseringar, breddning av kundbasen och ett mer fokuserat erbjudande. Den bredare kundbasen ger oss bättre möjlighet att hantera konjunkturbaserade variationer samtidigt som det också möjliggör en snabbare organisk tillväxt i en god marknad. Framförallt utvecklas verksamheten i södra Tyskland starkt.

Tillväxten i Norge under årets första tre kvartal är drygt 15 %, vilket också ger en direkt effekt i form av marginalförbättring i kvartal tre. Genom att ha blivit utvalda till strategisk partner som del av ett konsortium med Steria som huvudpart i ett större moderniseringsprogram inom offentlig sektor stärker vi ytterligare vår position. Som enskilt avtal är det ett av de största i Acandos historia. Vårt primära ansvarsområde är IT Arkitektur, men avtalet innehåller även tjänster från hela Acandos portfölj inom Management Consulting och IT Consulting. Avtalet kommer att vara en viktig plattform för att fortsätta växa vårt område Strategisk IT i Norge, både inom offentlig och privat sektor, då det gör oss till en mycket attraktiv arbetsplats med centrala roller och i en väsentlig omfattning på ett av de största och mest avancerade IT-projekten i Norge.

Detta är information som Acando AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 oktober 2012. www.acando.com         Ticker: ACAN

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Magnus Månsson, vd och CEO, +46 8 699 73 77
Anneli Lindblom, CFO, +46 8 699 73 09

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1100 medarbetare i fem länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion.