Acando gör blueprint på SAP-implementation åt Altia

Acando Oy har tecknat avtal med Altia Corporation i Finland om en blueprint på implementation i fem länder av affärssystemet SAP ERP 2005.

- Vi kommer att effektivisera, koordinera och integrera vår verksamhet i och med det nya systemet och skapa en plattform för hela Altia Corporation. Valet avgjordes av att Acando visade en imponerande erfarenhet från vår bransch såväl som av SAP-implementering, säger Tuomas Itkonen, CFO Altia Corporation

Uppdraget innebär i första hand en så kallad blueprint, en genomgång av hur systemet ska anpassas till Altias processer. Den kommer sedan att följas av en implementering i Finland, Estland, Lettland, Sverige, Norge och Danmark. Implementeringen beräknas vara klar i början av 2008.

- Affären är betydelsefull för Acandos fortsatta tillväxt i Finland. Vi är ett litet bolag här, men har visat att närheten och flexibiliteten som lokalt bolag kan kombineras med det internationella bolagets starka resurser, säger Ferhat Kaya, vd Acando Oy.

Altia Corporation är ett internationellt företag inriktat på drycker med fokus på vin och sprit. Bolaget finns i de nordiska och baltiska länderna och representerar internationella kvalitetsmärken från hela världen. Altias förväntande omsättning för 2006 överstiger 450 miljoner euro och bolaget har cirka 1100 anställda.

Kjell Jacobsson, vice vd Acando AB
tel. +46 (0)8 699 74 51