Acando hjälper Gunnebo att utveckla beslutsstöd

Åt den världsledande leverantören av säkerhetslösningar, Gunnebo, har Acando levererat tjänster och egna hjälpramverket Instant Data Warehouse (IDW) för att utveckla framtidens beslutsstöd. I IDW konceptet ingår även Darwin, en unik programvara som kraftigt reducerar utvecklingsinsatsen för att skapa datalager.

Gunnebo genomförde ett större uppgraderingsprojekt av sitt affärssystem, Microsoft Dynamics AX 2012. Likaså behövde beslutsstödet uppgraderas och integreras mot den nya versionen av affärssystemet. För att undvika utveckling av nytt beslutsstöd från grunden tittade man på ett antal färdiga beslutsstödskoncept där valet till slut föll på Acandos IDW.

- Acandos koncept IDW var den lösning som gav oss flest färdiga byggstenar utan inlåsningseffekt. Vi har full frihet att utveckla vårt beslutsstöd i vilken riktning vi vill och är inte låsta till en specifik programvaras begränsningar, säger Thomas Sundberg, Arkitekt inom Business Intelligence på Gunnebo.

Acandos koncept IDW innehåller:

- Dataladdningsmoduler för att fylla datalagret med data från Dynamics AX.

- Fördefinierat datalager, kub och rapporter för uttag av data baserade på huvudboken, faktura och order.

- Installation, grundkonfigurering samt genomförande av en kortare användarutbildning.

- Dokumentation av lösningen.

- Ramverket Darwin för att bygga vidare på datalagret med nya mätetal, dimensioner och källsystem.

Darwin, som ingår i IDW, är Acandos ramverk för att med metadata som utgångspunkt generera upp ett komplett datalager i Microsoft SQL Server. Detta reducerar utvecklingstiden av datalager och insatsen för löpande vidareutvecklingen markant.

- Vår erfarenhet säger att vi kan reducera utvecklingstiden med minst 50 % och efterföljande förvaltning och vidareutveckling med så mycket som upp till 70 – 80 %, säger Magnus Björk, ansvarig för Analytics på Acando.

Darwin utgår ifrån beskrivningar av integrationer och affärslogik på en abstraktionsnivå högre än vad man traditionellt gjort. Detta gör det möjligt att automatiskt generera huvuddelen den kod som hanterar informationen i datalagret. Resultatet som genereras är 100 % SQL-kod och SSIS-paket, vilket gör att man inte blir beroende av vare sig Acandos expertis eller Darwin.

- Vi har möjligheten att erbjuda våra kunder att skapa datalager med halverad insats, högre kvalitet och utan inlåsningseffekt. Vad vi vet är det unikt på den svenska marknaden, säger Magnus Björk.

Magnus Björk, Ansvarig Acando Analytics, telefon: 0768-20 13 48

Thomas Sundberg, Business Intelligence Arkitekt Gunnebo, telefon: 0761-41 33 15

Acando är ett konsultbolag vars affärsidé är att tillsammans med sina uppdragsgivare skapa affärsnytta genom att förbättra och effektivisera processer, organisation och digitala lösningar. Vi utmärker oss för vår förmåga att kombinera kompetens inom strategi och affärsverksamhet med gedigen teknisk expertis och en djupgående förståelse för hur organisationer fungerar. Koncernen har cirka 1800 anställda i fyra länder i Europa samt leveranscentra i Indien och Lettland. Acando omsatte närmare 2 miljarder kronor 2014 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic. www.acando.se