Acando köper norska Abeo och växer i Europa

Acando AB har tecknat avtal om förvärv av samliga aktier i det norska IT-bolaget Abeo. Förvärvet innebär att Acando etablerar sig i Norge och stärker sin ställning som ett ledande IT- och managementkonsultföretag i norra Europa.

Abeo har 85 medarbetare med erfarenhet och kunskap inom strategi, projektledning, arkitektur, integration och systemutveckling. För 2007 beräknas Abeo omsätta ca. 100 MNOK med god lönsamhet.

- Vi är stolta och glada att kunna presentera Abeo som Acandos konsulter i Norge. Förvärvet är ett naturligt steg mot vårt mål att erbjuda IT- och management¬konsulttjänster till företag i norra Europa. Med förvärvet av Abeo startar vi med en stabil ställning på den norska marknaden och många fina kunder. Vi täcker nu den skandinaviska marknaden och är, med våra internationella konsultteam, ett helhetsalternativ till företag som har en nordisk verksamhet, säger Lars Wollung, vd Acando AB.

Abeo har kontor i Olso och Trondheim och är ledande på norska marknaden inom hälsosektorn. Acando-koncernen får därmed direkt en gedigen erfarenhetsbank från uppdrag inom denna sektor att bygga vidare på. Abeo har även en stark ställning inom den offentliga sektorn samt bank och finans. På kundlistan finns också andra stora norska privata kunder, till exempel Lindbak, Thales och Vetco.

- Abeo är med sin storlek, geografiska närvaro och kultur ett företag som strategiskt passar Acando mycket bra. Verksamheten liknar och kompletterar Acandos och vi ser stora möjligheter att utveckla erbjudande och kunder, säger Christer Norrman, vice vd och ansvarig för Acandos internationella verksamhet.

- Abeo ser positivt på att bli en del av Acando-koncernen och därmed kunna bredda erbjudandet till våra norska kunder med affärssystemslösningar från Microsoft och SAP. Vi kommer att kunna leverera större projekt i och med de internationella resurser som finns, till exempel near-shoringen med systemutveckling i Acandos dotterbolag Webmedia i Baltikum, säger Aasmund Frøseth, vd Abeo .
Abeo kommer att fortsätta som ett eget bolag med den ledning företaget har i dag och med Aasmund Fröseth som vd.

För Abeo AS betalas en initial köpeskilling om 49 MNOK. Balansräkningen innehåller likvida medel på cirka 26 MNOK. Utöver detta tillkommer en tilläggsköpeskilling som löper under de kommande två åren. Tilläggsköpeskillingen är helt vinstbaserad och bedöms ge 40 - 50 MNOK förutsatt att den norska verksamheten når en god tillväxt.