Acando levererar ekonomisystem åt Alma Media

Acando och den finländska mediekoncernen Alma Media har tecknat ett avtal om leverans av Alma Medias nya ekonomisystem. Det nya ekonomisystemet syftar till att harmoniera processer och arbetsmetoder för hela koncernen och ersätter ett flertal äldre system som varit i bruk parallellt inom koncernen.

Acando kommer att leverera lösningen baserat på det heltäckande och flexibla affärssystemet SAP Business All-in-One. Målsättningen är att förenkla Alma Medias ekonomiska förvaltning, förbättra ekonomistyrningen och effektivisera processer. Den snabba implementeringstiden ger Alma Media snabb avkastning på investeringen.

Acando är en av de första leverantörerna av SAP i Norden som blivit certifierad inom Partner Center of Expertise. Certifieringen ges inom två delar: SAP Business All-In-One och SAP BusinessObjects solutions. Certifieringen säkerställer att Acando kan ge stöd och support åt de affärssystem som man säljer.

Parterna har överenskommit att inte offentliggöra avtalets storlek.

Alma Media är ett av Finlands ledande medieföretag. Företaget ger ut tidningar, producerar och distribuerar finansiell information samt driver e-handelsplatser. Koncernen ger ut mer än 30 olika tidningar. Omsättningen 2011 uppgick till 316 miljoner euro och rörelsemarginalen var 12,9 procent. Koncernen har sammanlagt 3000 anställda. Alma Medias aktie (ALN1V) är noterat på NASDAQ OMX Helsinki.

Tuomas Itkonen, Chief Financial Officer, Alma Media Corporation,
tel. +358 (0)50 381 0875

Ferhat Kaya, Managing Director, Acando Oy, tel. +358 (0)40 591 7718

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför bestående verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter på årsbasis cirka 1,5 miljarder kronor och har cirka 1000 medarbetare i fem länder i Europa. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic. Företagskulturen baseras på kärnvärdena: Laganda, Resultatskapande och Passion. www.acando.se